لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه دیدار کرده اند


بر اساس گزارش گاردین، در هر دو گفتگو نماینده‌ای از حکومت پاکستان حضور نداشته است.
بر اساس گزارش گاردین، در هر دو گفتگو نماینده‌ای از حکومت پاکستان حضور نداشته است.

یک منبع حکومت افغانستان که نخواست نامش افشا شود، به صدای امریکا تماس‌های حکومت و نمایندگان طالبان را تأیید نمود اما از دادن جزئیات در این مورد خودداری کرد.

یک روزنامۀ بریتانیایی در گزارشی گفته است که دیدار اول میان محمدمعصوم استانکزی رئیس امنیت ملی افغانستان و ملا عبدالمنان برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان در اوایل ماه عیسوی گذشته در دوحه صورت گرفته است و برای دومین بار در اوایل ماه روان میلادی صحبت کرده اند.

بر اساس گزارش گاردین، مولوی عبدالمنان به عنوان نمایندۀ رهبری طالبان در مذاکرات شرکت کرده است. گزارش حاکیست که این نشست ها به کمک مأمورین ایالات متحدۀ امریکا صورت گرفته، اما در هر دو گفتگو نماینده‌ یی از حکومت پاکستان حضور نداشته است.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بدون این که در مورد گفتگوهای حکومت و نمایندگان طالبان در دوحه چیزی بگوید، به صدای امریکا گفت:

"حکومت افغانستان برای تأمین صلح باعزت و دایمی تمام تلاش‌هایش را به کار می‌اندازد و در این راستا کوشش می‌کند که در چوکات مذاکرات بین‌الافغانی، باگروهی که به پروسۀ صلح می‌پیوندد، گفتگو کند، فعلاً در این بخش حکومت برای تأمین صلح پایدار تلاش دارد".

عبدالولی نعیمی رئیس دفتر پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح، در مورد گفتگوهای حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه اظهار بی‌خبری کرد و گفت، در این مورد اطلاعاتی ندارند.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان در پرسش صدای امریکا در مورد دیدار نمایندگان این گروه با حکومت افغانستان در دوحه گفته است، گزارش گاردین را خوانده و در مورد تائید یا رد این دیدار، منتظر معلومات از بخش سیاسی این گروه است.

این گزارش پس از آن منتشر می‌گردد که چند روز پیش هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی اعلام کرد که اگر حکومت افغانستان بخواهد، این حزب با نفوذی که در بین طالبان دارد، می‌تواند آنها را به پای میز مذاکره بکشاند.

هرچند شورای عالی صلح از این آمادگی حزب اسلامی حکمتیار استقبال کرد اما تأکید نمود که رهبری و نظارت از روند گفتگوهای صلح در افغانستان از وظایف اصلی شورای عالی صلح است، ولی میانجی‌گری حزب اسلامی را برای آغاز گفتگوهای صلح، کاری نیک خواند.

XS
SM
MD
LG