لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: نظام افغانستان در مقابل تهدیدها مقاوم است


حکومت افغانستان می گوید که اظهارات مقامات امریکایی تصویری از منطقه است نه افغانستان
حکومت افغانستان می گوید که اظهارات مقامات امریکایی تصویری از منطقه است نه افغانستان

جیمز کلپر، رئیس اداره ملی استخبارات ایالات متحده امریکا، روز سه‌شنبه ۲۰ دلو به سنای امریکا گفت که حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۶ با خطر ناکامی سیاسی روبرو است و وضعیت این کشور را نگران‌کننده توصیف کرد.

اما سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به صدای امریکا گفت که ساختارهای نظام کنونی افغانستان توانایی تقابل و مقاومت در برابر تهدیدها و تحولات منطقه‌یی را دارد.

آقای هاشمی گفت "حکومت وحدت ملی افغانستان ممثل ارادۀ اکثریت قاطع مردم افغانستان می‌باشد، اظهاراتی که از جانب آقای کلپر صورت گرفته، بیشتر تصویر کلان تهدیدات منطقه را بررسی و تحلیل میکند تا این که مشخص روی افغانستان باشد."

رئیس اداره ملی استخبارات ایالات متحده امریکا همچنان همگرایی سیاسی در افغانستان را رو به نزول خوانده است. اما سخنگویان حکومت افغانستان می گویند که محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان در مسایل ملی هم نظر اند.

کارشناسانی چون نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل به این نظر اند که مردم افغانستان به اثبات رسانده اند که در برابر هرگونه تهدیدها و ناملایمات اتحادشان را از دست نمی‌دهند.

آقای استانکزی به صدای امریکا گفت که اظهارات آقای کپلر نشان می‌دهد که وزارت خارجه و سازمان استخباراتی امریکا در قبال افغانستان دو نوع سیاست را به پیش می‌برند. به گفتۀ وی وزارت خارجه و دفاع امریکا در پی تقویت حکومت افغانستان است؛ اما سخنان مقامات استخباراتی آن کشور بر عکس این موضوع مهر تأیید می‌گذارد.

این استاد دانشگاه افزود"ممکن در بخش سیاسی کمبودی‌هایی وجود داشته باشد، اما در کل به باور من مردم و قوت‌های مسلح افغانستان خود را نگهدارند و از خود دفاع بکنند."

اما او تأکید کرد که رهبران حکومت افغانستان به عنوان سیاستمدارانی که در رأس قرار دارند، می‌دانند که ثبات افغانستان بقای حکومت آنها می‌باشد و هردو این ظرفیت را دارند که وضعیت سیاسی موجود را درک بکنند و باگذشت هر روز هماهنگی بیشتر داشته باشند.

XS
SM
MD
LG