لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان، شبکه حقانی و حکمتیار طرف مذاکرات صلح اند


معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان و نماینده‌گان امریکا و چین در امور افغانستان و پاکستان در نشست چهارجانبه حضور دارند.
معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان و نماینده‌گان امریکا و چین در امور افغانستان و پاکستان در نشست چهارجانبه حضور دارند.

در حالی که قرار است فردا چهارمین نشست گروه چهارجانبه روی تاریخ و جای گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان در کابل برگزار گردد، لوی درستیز اردوی پاکستان در سفر یک روزه امروز به قطر رفته است.

احمدشکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که برای برگزاری چهارمین نشست چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین به روز سه‌شنبه در کابل، تمام آماده‌گی‌ها گرفته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اظهار امیدواری کرد قسمی که در سومین دور این نشست‌ها در اسلام‌آباد موافقه شد، چهارمین دور آن در کابل برگزار گردد.

آقای مستغنی گفت "مسألۀ دیگر که در نشست چهارجانبه موافقه شده بود، هر چهارجانب روی مشخص‌شدن تاریخ گفتگوها میان نماینده‌گان باصلاحیت حکومت افغانستان و گروه طالبان، باید به تلاش‌های شان ادامه دهند، از همان تاریخ تا کنون تلاش جریان دارد و قرار است که به تاریخ ۲۳ فبروری نتایج این تلاش‌ها روشن گردد و در این بخش بحث همه‌جانبه صورت گیرد".

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان اظهار امیدواری کرد قسمی که در سومین دور نشست چهارجانبه موافقه شده بود، در چهارمین دور این نشست تا پایان ماه روان در کابل، تاریخ گفتگوهای مستقیم مشخص گردد.

معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان و نماینده‌گان امریکا و چین در امور افغانستان و پاکستان در سومین نشست چهارجانبه در اسلام‌آباد، روی آغاز گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان تا اواخر ماه روان میلادی، موافقه کرده بودند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به صدای امریکا گفت امید می‌رود که در نشست روز سه‌شنبه در کابل، روی تاریخ و مکان گفتگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و نماینده‌گان طالبان موافقه صورت گیرد.

او گفت "به دنبال این نشست، اولین گفتگوی مستقیم میان حکومت افغانستان و نماینده‌گان مخالفان مسلح آغاز خواهد شد".

فیصل افزود که حکومت افغانستان علاقه دارد تا با تمام گروه‌های مخالف مسلح گفتگو کند.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت "نه تنها گروه طالبان و اشخاص، بلکه حزب اسلامی و شبکه حقانی نیز بخشی از این گفتگوها خواهند بود، ما یک صلح همه‌جانبه می‌خواهیم و تمام گروه‌هایی که اکنون در جنگ دخیل اند، شامل گفتگوهای صلح می‌باشند."

چهارمین دور نشست گروه چهارجانبه در حالی در کابل برگزار می‌گردد که بر اساس گزارش‌ها جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان در سفر یک روزه به قطر رفته است.

در خبرنامۀ اردوی پاکستان آمده است که جنرال شریف با مقامات نظامی و ملکی آن کشور در دوحه دیدار خواهد کرد.

برخی منابع به صدای امریکا گفته اند که ممکن لوی درستیز پاکستان با نماینده‌گان حکومت افغانستان، امریکا و چین نیز در دوحه دیدار کند.

دفتر سیاسی طالبان هم در دوحۀ قطر موقعیت دارد؛ اما چهار کشوربه صورت رسمی در مورد دیدار لوی درستیز پاکستان با مقامات افغان، امریکا و چین هنوز چیزی گفته نشده است.

XS
SM
MD
LG