لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: اعضای شورای کویته علاقمند مذاکرات اند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که برخی حلقات شورای کویته به آغاز گفتگوهای صلح علاقمندی نشان داده اند.
ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که برخی حلقات شورای کویته به آغاز گفتگوهای صلح علاقمندی نشان داده اند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که پس از امضای توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی حکمتیار، برخی حلقات شورای کویته به آغاز گفتگوهای صلح علاقمندی نشان داده اند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت، در تماس‌های که با دولت افغانستان از سوی اعضای بلندپایۀ طالبان صورت گرفته است؛ آنان می‌خواهند در چوکات مذاکرات بین‌الافغانی، به گفتگو حاضر شوند و صلح کنند.

هرچند معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از این افراد نامی نبرد و در مورد شمار آنان چیزی نگفت؛ ولی افزود "من مشخص کرده نمی‌توانم؛ ولی بعضی از حلقات، بعضی از اشخاص در ردۀ رهبری تمایل به صلح نشان داده اند".

اینکه چگونه مقامات بلندپایۀ طالبان با دولت افغانستان و در کجا تماس گرفته اند؛ ریاست جمهوری افغانستان جزئیات نداد؛ اما دو روز پیش منبعی از حکومت افغانستان که نخواست نامش افشا شود، به صدای امریکا تماس‌های حکومت و نمایندگان طالبان را تأیید کرد.

از سوی دیگر روزنامۀ بریتانیایی گاردین نیز اخیراً گزارش داده است که محمدمعصوم استانکزی رئیس امنیت ملی افغانستان دو بار در ماه‌های سپتمبر و اکتوبر با مولوی عبدالمنان برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان در دوحۀ قطر دیدار کرده است.

از جزئیات این نشست هنوز رسماً چیزی به دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است؛ اما طالبان این خبر را رد کردند و در اعلامیه‌ای گفتند که در مورد مذاکرات صلح، هیچ تغییری در موقف این گروه به میان نیامده است.

اما وحید مژده آگاه سیاسی که مسایل مربوط به طالبان را تعقیب می‌کند؛ اظهارات حکومت افغانستان مبنی بر علاقمندی برخی حلقات طالبان به مذاکرات را، جنگ سرد خواند.

او گفت "تلاش این است که اگر بتوانند از این طریق برای طالبان مشکل ایجاد کنند، البته این کاملاً طبیعی است، بخشی از جنگ نظامی همین جنگ سرد است، هدف واضح است که بین طالبان بی‌اعتمادی ایجاد شود و جنگ‌ها کمی کاهش یابد. به خاطر همین مسأله است که این حرف‌ها گفته می‌شود، کدام حقیقتی در آن نیست".

به باور آقای مژده در حال حاضر که طالبان از قوت بیشتر برخوردار شده اند؛ هیچگاهی حاضر به مذاکره نیستند؛ بلکه برعکس آمادگی به حملات بیشتر به شهر بزرگ می‌گیرند.

این آگاه سیاسی گفت، نظر به اطلاعاتی که وی در دست دارد؛ تمامی صلاحیت‌ها در رابطه به صلح، به دفتر سیاسی طالبان در قطر محول شده است و شورای کویته از چنین صلاحیتی برخوردار نیست که در مورد گفتگوهای صلح تصمیم بگیرد.

در حالی برخی حلقات طالبان به گفتۀ ریاست جمهوری افغانستان به گفتگوهای صلح علاقمندی نشان داده است که اخیراً هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی نیز اعلام آمادگی کرد که اگر حکومت بخواهد؛ با نفوذی که در بین گروه طالبان دارد، این حزب می‌تواند برای آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان میانجی‌گری کند.

حکومت افغانستان بارها تأکید کرده است که برای تأمین صلح هر گونه تلاش می‌کند تا در چوکات مذاکرات بین‌الافغانی گروه‌های که به صلح علاقمند باشند؛ به پای میز مذاکره بنشینند.

XS
SM
MD
LG