لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ کاریابی در۷۷ ولسوالی افغانستان آغاز می‌شود


۲۶ درصد جوانان واجد شرایط کار در افغانستان بیکار اند.
۲۶ درصد جوانان واجد شرایط کار در افغانستان بیکار اند.

وزارت احیا و انکشاف دهات، به‌منظور بازسازی، حفظ و مراقبت از پروژه‌های زیربنایی، مرحلۀ سوم برنامۀ "حفظ، مراقبت و کاریابی" را در ۱۹ ولایت افغانستان آغاز می‌کند.

عملی شدن مرحلۀ سوم این برنامه دومیلیارد و ۷۶۵ میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که از سوی ایالات متحدۀ‌امریکا و بریتانیا پرداخت می‌شود.

مرحلۀ سوم برنامۀ "حفظ، مراقبت و کاریابی" در ۶۲۷۹ قریه، که ۷۷ولسوالی را در بر می‌گیرد، تطبیق می‌شود.

کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، غرنی، زابل، ارزگان، هلمند، دایکندی، نمیروز، نورستان، لوگر، پکتیا، پکتیکا، بدخشان، تخار، سمنگان، سرپل از ولایت‌های است که مرحلۀ سوم برنامۀ "حفظ، مراقبت و کاریابی" در آن تطبیق می‌شود.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات در نشست خبری که صبح امروز صحبت می‌کرد، در مورد این برنامه گفت" این برنامه تا ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه پیدا می‌کند و تا این مدت بالاتر از ۶۵۰۰ پروژۀ انکشافی در بخش‌های مختلف در ۱۹ ولایت بازسازی و مورد حفظ و مراقبت قرار گیرد."

قرار است کار مرحلۀ سوم هفتۀ آینده آغاز شود.

آقای رستمی افزود که در مرحلۀ سوم برنامۀ "حفظ، مراقبت و کاریابی" برای ۲۹۵ هزار تن از شهروندان افغانستان زمینۀ کار کوتاه مدت مساعد می‌شود.

به گفتۀ سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، برای تطبیق این پروژه ۱۶۰۰ تن از فارغان پوهنتون‌ها، و جوانان نخبه استخدام شده است.

مرحلۀ اول و دوم برنامۀ "حفظ، مراقبت و کاریابی" در ۱۵ ولایت افغانستان عملی شد، که در نتیجۀ آن ۶۰۰ هزار پروژۀ انکشافی بازسازی و مورد مراقبت قرار گرفته است. و برای ۳۱۱ هزار تن زمینۀ کار کوتاه مدت مساعد شده است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات تأکید می‌کند که اگر بودجه در اختیار آنان قرار گیرد، می‌کوشند پس از ختم سه مرحلۀ برنامۀ "حفظ، مراقبت و کاریابی" که در ماه حمل سال ۱۳۹۶ خورشیدی ختم می‌شود، این برنامه راادامه دهند.

حکومت افغانستان در کنار این برنامه‌ها، هم‌چنان برنامۀ میثاق شهروندی را با بودجۀ یک میلیارد دالر، برای عرضۀ خدمات اولیه برای شهروندان افغانستان در روستاها و شهرها آغاز کرده است. که تطبیق آن ده سال را دربر می‌گیرد.

این در حالیست که بر بنیاد آمار رسمی حکومت افغانستان ۲۶ درصد جوانان واجد شرایط کار، بیکار اند و سالانه چهار تا پنج صد هزار افغان‌های واجد شرایط، وارد بازر کار می‌شوند.

XS
SM
MD
LG