لینک های دسترسی

Breaking News

ازدواج گروهی ۳۲ جوان در افغانستان


اردواج دسته جمعی
اردواج دسته جمعی
ولایت هرات روز یكشنبه، شاهد برگزاری جشن عروسی چندین زوج جوان بود.
این زوج های جوان با حضور در یكی از تالارهای ولایت هرات، مراسم ازدواج خود را بگونه سنتی و بدور از هر گونه موسیقی برگزار كردند.

یکی از این دامادان به رادیو آشنا گفت:"این راه خوبی است برای افرادی مثل ما كه از وضعیت مالی نامناسب برخوردار استند و نمیتوانند زندگی مشترک شان را آغاز نمایند."

عبدالحق صدیقی یكی از مسئولان برگزاری این محفل به رادیو آشنا صدای امریكا گفت که عروسان و دامادان این مراسم را جوانان ولایات هرات، بادغیس و غور تشكیل میدهند که از سنین ۲۰ سال به بالا میباشند.

صدیقی افزود:" این سومین مرحله عروسی دسته جمعی است كه ما برگزار میكنیم و این جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند. تجار افغان، جهیز، لباس و مصارف این جوانان را بعهده گرفته اند."

جهیز که تجار برای زوج های نو تهیه کرده اند
جهیز که تجار برای زوج های نو تهیه کرده اند
صدیقی علاوه کرد که ترویج و گسترش ازدواج های گروهی اقدامی موثر در محو مصارف گزاف محافل عروسی است.

او افزود:"ما میخواهیم عروسی اینها را برگزار كنیم و مقداری لوازم خانه را برای آنها آماده كنیم و بار ازدواج را از روی شانه های آنها برداریم و اصلاً هدف ما این است كه تا كی باید دختر خود را بخاطر پول فروخت. تا كی باید جوان ما بخاطر نداشتن پول بدون ازدواج بماند.

صدیقی میگوید که آنها خواهند یك مبارزه علیه این عرف و عنعنۀ ناپسند را راه اندازی کنند که به گفتۀ او خلاف شرع و عقل است."

لعل محمد ۲۳ ساله كه از ولایت غور به هرات آمده و امروز بعد از سالها توانسته مراسم عروسی خود را برگزار نماید، خواهان توجه بیشتر مسؤولین به نهادینه نمودن فرهنگ ازدواج گروهی در بین مردم است.

ازدواج های دست جمعی در حالی در ولایات غربی افغانستان رواج میابد كه شمار زیادی از جوانان مجبور میشوند برای تهیۀ مصارف عروسی، به سایر کشور ها سفر کنند، خطرات زیادی را متحمل شوند و مدت طولانی انتظار بکشند.
XS
SM
MD
LG