لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخله: نمایندگان مانع کارم می شوند


مجتبی پتنگ، وزیر داخله افغانستان
مجتبی پتنگ، وزیر داخله افغانستان

نمایندگان شورای ملی افغانستان به وزیر داخله هر روز بیشتر از ۱۲۶ عریضه می دهند.

مجتبی پتنگ، وزیر داخله افغانستان به شورای امنیت ملی کشور از نمایندگان شورای ملی شکایت کرده است. آقای پتنگ به روز یکشنبه به جلسه شورای امنیت ملی که به رهبری حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برگزار گردیده بود گفت که در چهارماه گذشته برای ارایه توضیحات ۳۲ بار به ولسی جرگه و ۱۴ بار مشرانو جرگه فراخوانده شده است.

وزیر داخله افغانستان همچنان گفته که در این مدت بیشتر از ۱۵۲۰۰ عریضه اجراات مختلف را از نمایندگان شورای ملی، دریافته است.

آقای پتنگ نمایندگان ولسی جرگه و مشرانو جرگه را به "مداخلت های غیرقانونی و بی مورد" در کارهای این وزارت، متهم کرده است. او هشدار داده است که این گونه برخوردها بر اجراات وزارت داخله، تاثیرات منفی برجا می گذارد.

مشکلات مردم

امان الله پیمان، نماینده ولایت بدخشان در ولسی جرگه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مشکلات مردم نمایندگان را مجبور می سازد که به مقام های حکومت، درخواست بدهند.

آقای پیمان گفت "دادن عرایض تنها به وزیر داخله محدود نمی شود بلکه نمایندگان به تمام وزیرها عرایض موکلین شانرا می دهند. اینکار بیشتر برخاسته از مشکلاتی است که مردم با آن مواجه اند. شما می دانید که در وزارت خانه های افغانستان داد و ستدهای زیادی صورت می گیرد و چون مردم عادی نمی توانند با وزیر صاحب ها ببینند، به وکلای خود مراجعه می کنند."

بر اساس قانون اساسی افغانستان، هر دو مجلس شورای ملی می تواند مقام های حکومت را برای ارایه توضیحات بخواهد.

در حالیکه وزیر داخله افغانستان می گوید که در چهارماه ۴۶ بار به شورای ملی فراخوانده شده است، امان الله پیمان می گوید که اینکار مناسب نبوده است.

آقای پیمان گفت که پس از تقرر وزیر داخله، او فقط یکبار برای مطرح نمودن مشکلات امنیتی ولایت بدخشان با او ملاقات کرد و هیچ درخواستی را هم به وزیر داخله نداده است.

شکایت وزیر داخله از نمایندگان شورای ملی در حالی به میان می آید که در رسانه های افغانستان نمایندگان ولسی جرگه به معاملات غیرقانونی با وزرای کابینه، مورد انتقاد قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG