لینک های دسترسی

Breaking News

تاجران افغان آمادۀ سرمایه‌گذاری ۱.۳ ملیارد دالر در بخش نفت و گاز اند


تاجران افغان می‌گویند که سرمایه گذاری در بخش نفت می‌تواند افغانستان را به خودکفایی برساند
تاجران افغان می‌گویند که سرمایه گذاری در بخش نفت می‌تواند افغانستان را به خودکفایی برساند

تاجران افغان می‌گویند اگر حکومت افغانستان برای آنان در زمینۀ تصفیۀ نفت و گاز مایع امکانات را فراهم سازد، آماده اند که برای تصفیۀ نفت و گاز حوزۀ دریای آمو، یک ملیارد و ۳۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کنند.

مقامات اتحادیۀ ملی شرکت‌های نفت و گاز افغانستان پیش از چاشت امروز به خبرنگاران گفتند که این اتحادیه در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز برای سرمایه‌گذاری ۶۴۰ میلیون دالر در بخش تصفیۀ نفت و گاز به حکومت پیشنهاد داده بودند، اما به دلیل وضعیت سیاسی آن‌ زمان، حکومت برای‌شان جواب مثبت نداد.

آذرخش حافظی، رئیس این تصدی، گفت سرمایه‌گذاری روی نفت و گاز می‌تواند افغانستان را به خودکفایی برساند. افغانستان سالانه به ۲.۷ میلیون تن نفت و ۴۰۰ هزار تن گاز مایع نیاز دارد.

آقای حافظی افزود "در نتیجۀ این سرمایه‌گذاری دونیم میلیون تن نفت و گاز مایع تصفیه می‌شود که این می‌تواند تقاضای بازار افغانستان را به اندازۀ بسیار زیاد کفایت ‌کند."

مسؤولان اتحادیۀ ملی شرکت‌ های نفت و گاز افغانستان تأکید می‌کنند که این اتحادیه در حدود ۳۷۰۰ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفتۀ اتاق‌ های تجارت و صنایع افغانستان، در سال‌ های گذشته که تعداد نیروهای بین‌المللی در این کشور بیشتر بود، نیاز نفت به چهار میلیون تن می‌رسید، اما پس از خروج شمار زیادی از نیروهای بین‌المللی از افغانستان، نیاز به حدود نیم این مقدار کاهش یافته است.

برای تنظیم مسایل مربوط به نفت و گاز، تصدی نفت و گاز مایع در چارچوب دولت افغانستان فعالیت دارد.

مقامات اتحادیۀ ملی شرکت‌ های نفت و گاز ادعا دارند که این تصدی به انحصار نفت و گاز تلاش می‌کند. آنان برای حکومت پیشنهاد دادند که این تصدی را به شرکت دولتی مبدل کند و به سکتور خصوصی نیز نظارت داشته باشد.

همه‌ ساله در فصل سرما در افغانستان قیمت نفت و گاز افزایش می‌یابد. پس از این، تصدی نفت و گاز برای کاهش دادن و ثابت نگهداشتن قیمت‌ها، نفت و گاز به بازار عرضه می‌کند.

XS
SM
MD
LG