لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان می خواهد جریمه بر قوای ائتلاف را معاف کند


پس از دو ماه تنش میان افغانستان و امریکا و هشدار سناتوران امریکایی به کاهش کمک ها به افغانستان، طوری به نظر می رسد که وزارت مالیه راه حل را به معضل جریمه های اسناد گمرکی قوای ائتلاف دریافته باشد.

وزات مالیه افغانستان چندی قبل اعلام کرده بود که سند ۷۰ هزار محمولۀ قطعات نظامی ناتو و آیساف نا تمام باقی مانده که و نظامیان بین المللی باید ۷۰ میلیون جریمه بپردازند.

در واکنش به این تصمیم، پتریک لیی و لینزی گراهام دو سناتور پرنفوذ امریکایی تهدید کردند تا لایحۀ را به کانگرس پیشنهاد کنند که در آن در مقابل هر دالر جریمه، پنج دالر از کمک های امریکا به افغانستان کاسته شود.

شورای وزیران افغانستان به روز دوشنبه از خود انعطاف نشان داده اعلام کرد که قطعات ناتو و آیساف در افغانستان در تفاهم با وزارت مالیه باید اسناد گمرکی تکمیل ناشده را طی مراحل کند.

سؤ تفاهم؟

نجیب منلی مشاور وزارت مالیه در صحبتی به رادیو آشنا گفت که جریمه ۷۰ میلیون دالری بر این نیروها معاف نشده، اما نیروهای بین المللی باید برای حذف آن اسناد کمرگی شان را تکمیل کنند.

آقای منلی افزود "امروز فیصلۀ که در شورای وزیران شده این است که افغانستان و قوای ناتو با هم مینشینند، در مورد تصفیۀ اسناد با هم کار می کنند و پس از صفیه آن جریمه وجود نخواهد داشت."

آقای منلی گفت در صورت عدم تصفیۀ اسناد، باید هر دو طرف میکانیزمی را برای حل این مشکل ایجاد کنند. او افزود "ما با ایالات متحده هیچ گونه مشکلی نه در بخش جریمه ها و نه در بخش انتقال و خروج تجهیزات نظامی از افغانستان نداریم. آنها مفهوم موضوع را غلط درک کرده اند و براساس یک اشتباه عکس العمل نشان داده اند."

سناتور پتریک لیی رئیس کمیته نظارت بر برنامه معاونت های خارجی با لحن شدید بر تعین این مقدار جریمه انتقاد کرده است.

اما عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه پافشاری می کند که در صورتی که آیساف تا تاریخ ۱۵ ماه اگست اسناد را تکمیل نکند، باید جریمه ۷۰ میلیون دالر را بپردازد.
XS
SM
MD
LG