لینک های دسترسی

Breaking News

یک خبرنگار افغان در ولایت هلمند جان باخت


این عکس که از طرف انجمن خبرنگاران هلمند نشر و گفته شده است که آقای زهیر صاحب چهار فرزند بوده است
این عکس که از طرف انجمن خبرنگاران هلمند نشر و گفته شده است که آقای زهیر صاحب چهار فرزند بوده است

نعمت الله زهیر، خبرنگار افغان که برای آریانا نیوز کار می کرد به روز جمعه در شهرلشکرگاه در اثر انفجارماین تعبیه شده در کنار جاده جان باخت .

زین الله ستانکزی، رییس انجمن خبرنگاران افغان در ولایت هلمند در گفتگو با صدای امریکا گفت که نعمت الله زهیر، که در جمع دسته یی از خبرنگاران درمنطقه "سره گودر" مربوط حوزه دوهم شهرلشکرگاه در حرکت بود، در مسیر راه در اثر انفجار ماین از قبل تعبیه شده در کنار جاده کشته شد.

مناطق سره گودر, و بی تو ون، مربوط حوزه دوهم شهر لشکرگاه مناطقی اند که در جنگ های اخیر بدست طالبان افتاده بودند و هفته گذشته بعد از یک جنگ و درگیری شدید نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دوباره از کنترول گروه طالبان آزاد ساخته شده است.

طبق منابع محلی ولایت هلمند جسد آقای زهیر، که در نتیجه انفجار شدید آسیب زیاد دیده است از محل حادثه به شفاخانه ولایتی هلمند انتقال یافته است .

محمد اشرف غنی ، رییس جمهور و عبدالله، رییس اجراییه نسبت کشته شدن آقای زهیر، خبرنگار آریانا نیوز در ولایت نا امن هلمند ابراز تاسف و همدردی نموده به خانواده اش تسلیت گفته اند.

رییس جمهورغنی، در هنگام تقبیح و نکوهش قتل آقای زهیر، گفته است که "دهشت افگنان و دشمنان افغانستان یک بار دیگر ثابت کردند که آن ها به آزادی و انسانیت باور ندارند و بخاطر رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ نوع اعمال غیر انسانی دریغ نمی کنند. شهادت نعمت الله زهیر، یک بار دیگر جامعه خبرنگاران را به گلم غم نشاند."

رییس جمهور غنی، به ادامه می گوید "حملات تروریستی هیچ گاه نمی تواند اراده محکم خبرنگاران را در راستای اطلاع رسانی تضعیف نماید و هیچگاه نمی تواند ماتع آزادی بیان گردد."

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه هم در هنگام سخنرانی اش در مراسم نهمین سالیاد سید مصطفی کاظمی، از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواست درجهت حفاظت و مصوونیت خبرنگاران که مثل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در خط مقدم جبهه علیه دشمن قرار دارند توجه خاص نماید .

به موجب گزارش اداره های مصونیت خبرنگاران سال ۲۰۱۶ میلادی یک سال خونین برای خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه های افغانستان بوده است در همین سال به تعداد ۱۲ خبرنگار افغانستان تا کنون کشته شده اند .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG