لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی خبرنگاران افغان: درگیری جنگ معلوماتی


سمیع مهدی خبرنگار افغان، ولف پلتزر نطاق سی ان ان، و البیرتو ابراوین از بنیاد نایت (عکس: ICFJ)
سمیع مهدی خبرنگار افغان، ولف پلتزر نطاق سی ان ان، و البیرتو ابراوین از بنیاد نایت (عکس: ICFJ)
کم از کم دو خبرنگار افغان در سال جاری به پاداش خلاقیت های کاری، جوایز معتبر بین المللی دریافته اند. اما خبرنگاران از آینده مبهم و آزمون های بعد از سال 2014، نگران اند.

یکی از نگرانی عمده بین طبقه های مختلف افغان، ابهامات پس از خروج قوای خارجی از آن کشور در پایان سال 2014 می باشد. مسئولان نهاد های طرفدار رسانه ها نیز شکار تشویش این گونه نگرانی ها شده و می گویند که امکان دارد رسانه های افغان دستخوش استخبارات کشور های منطقوی و ابراز جنگ معلوماتی در نتیجۀ خلای گردد که در آن کشور ممکن ایجاد شود.

سمیع مهدی، خبرنگار یکی از تلویزیون های خصوصی در افغانستان امروز در واشنگتن جایزۀ خبرنگار شجاع را از یک نهاد بین المللی برای ژورنالستان به دست آورد. او می گوید که دریافت این جایزه نشان دهندۀ پیشرفت کار رسانه ها در داخل افغانستان می باشد.

خودکفایی رسانه ها
صدیق الله توحیدی، رئیس نهاد پشتیبان رسانه ها در افغانستان (نی) می گوید که امکان دارد فعالیت تعداد زیاد ادارات نشراتی بدلیل کاهش کمک های خارجی، متوقف گردد.

پتریک بتلر، معاون مرکز بین المللی رسانه ها در واشنگتن می گوید اکنون زمان آن فرا رسیده که رسانه ها و خبرنگاران افغان علاوه بر تمرکز روی کیفیت کار شان، در صدد جستجوی راه های شوند تا وابستگی شان به کمک های تمویل کنندگان کمتر و درآمد نهاد خود شان از طریق بازار یابی بیشتر گردد.

آقای بتلر می گوید که نهاد های حامی خبرنگاران اکنون باید علاوه بر یکپارچی و کار بیشتر روی خودکفایی و کیفیت، مواظب تعدیل در قوانین باشند که مبادا به گونۀ تغییر بخورد که زمینه های کاری آنها را محدود سازد. او می گوید که نهاد آنها در پاکستان کار کرده تا راه های ازدیاد درآمد را برای رسانه ها بیشتر سازد، و اکنون زمان آن فرا رسیده که نهاد های جهان و خود افغان ها در این عرصه تمرکز بیشتر به خرچ دهند.

تلاش خفه سازی
اما مسعود حسینی، عکاس - خبرنگار افغان که به تازگی جایزۀ معتبر پلتزر را به دست آورده می گوید که نهاد های دولتی در افغانستان به خاطر بیم افشا شدن بی کفایتی شان همواره تلاش می کنند به جای تقویت رسانه ها، تلاش می کنند بر آنها با تعدیل قوانین و تخت و تاز مستقیم و غیر مستقیم محدودیت را ها وضع کنند.

آقای حسینی می گوید که اولویت کنون برای جهان و کابل تأمین امنیت و تقویت اقتصاد افغانستان می باشد. او میگویدً رسانه و خبرنگاران خود نیاز دارند دست به کار شوند. اما این عکاس-ژورنالیست شکایت می کند که فرهنگ خودپروری، فردگرایی نسبت به یکپارچگی و همبستگی در حلقه های رسانی یی افغانستان حکمفرما می باشد.

'گره کور'
حسینی می گوید که جنگ معلومات از پیش توسط قدرت های منطقوی به تمویل رسانه ها در افغانستان در گرفته است و اکنون تنها "معجزۀ می تواند این گرۀ کور" را باز کند زیرا بی توجهی جهان، بی علاقگی دولت افغانستان و ناپختگی نهاد های خبری، نمای آینده را تاریک بازتاب می دهد.

در پهلوی تلاش های دیگر، برنامۀ مسما به "نقاب" تهیه شده توسط سمیع مهدی که مشکلات خانوادگی زنان را بازتاب می دهد، او را قادر ساخت جایزۀ بین المللی خبرنگاران را در واشنگتن به دست آورد. اما نگرانی های مهدی و همقطاران او در افغانستان این بیم را ایجاد کرده که در صورت بی توجهی، از نظر افتادن و یا هم دستخوش قرار گرفتن رسانه های افغان در یک جنگ معلوماتی قدرت های منطقه پس از سال 2014، نقاب روی همان نهاد های انداخته شود که اکنون می خواهند حقایق را بازتاب دهند.
XS
SM
MD
LG