لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها در مورد افزایش مشاورین حامد کرزی


عبدالرحیم وردک
عبدالرحیم وردک
شمار مجموعی وزرای مشاور و مشاورین رئیس جمهور افغانستان بیشتر از ۱۱۰ تن تخمین شده است، اما ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهورمیگوید که شمار وزرای مشاوری که بطور منظم معاش میگیرند بیشتر از ۵۰ تن است.

گزارش مکمل را اینجا بشنوید:

فیضی به رادیو آشنا گفت:
" رئیس جمهور کشور در چوکات قانون این صلاحیت را دارد که نظر به ضرورت، مشاروین را برای امور مختلف تعین کند. که در این راستا طی سال های اخیر یک تعداد از مشاورین در بخش های مختلف گماشته شده که تعداد آنها در حدود 50 الی 55 نفر است. ارقامی که گفته میشود رئیس جمهور بیش از یک صد مشاور دارد کاملاً بی اساس است."

واکنش ها در مورد مشاورین رئیس جمهور
اصولا رئیس جمهور باید از مشاورین اش در بخش های مختلف مشورت و سایر خدماتی که در لوایح وظایف آنها درج میگردد، دریافت کند. علاوه بر مشاورین، اعضای کابینه نیز به رئیس جمهور مشورت و رایزنی ارایه میکنند.
خلیل رومان، معاون انستتوت بازنگری ها، میگوید که شمار مشاورین رئیس جمهور بیشتر از حد نیاز و غیرضروری است.
رومان گفت:
" من فکر میکنم همزمان با اینکه تعداد مشاورین رئیس جمهور افغانستان با اموری که آنها به آن گماشته شده اند تناسب ندارد، و یک اندازه زیاد است ولی مبالغه های نیز وجود دارد ، من با حدود سی تا چهل تن از مشاورین ریاست جمهوری از نزدیک آشنایی دارم. این مسایل طوریکه در گزارش ها آمده جنبه سیاسی و قومی پیدا کرده است، هر کسی که موقف خود را از دست میدهد یا به اساس سفارش و یا فرمایش یکی از بزرگان افغانستان میتواند که وزیر مشاور شود و درواقع در قطار یک ریزفی که از آن استفاده نمیشود قرار بگیرد."

تحلیل
رمضان بشر دوست، عضو ولسی جرگۀ، ادعا میکند که مشاورین رئیس جمهور امتیازات بلند دریافت میکنند. او اینکار را خلاف منافع افغانستان میداند.

بشردوست:
" فکر میکنم که کسانی که میگویند مشاورین آقای کرزی کار میکنند ، مشوره دهی میکنند و از علم و دانش برخودار استند، افرادی استند که میخواهند یک رژیم فاسد را به نحوی جنبۀ علمی بدهند."

کنش و واکنش
هفته گذشته عبدالرحیم وردگ بعد از آن از وزارت دفاع کنار رفت که ولسی جرگه به او رای عدم اعتماد داد. اما رئیس جمهور کرزی علاوه بر تفویض بلندترین مدال افتخار به آقای وردگ، او را بحیث مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور اصلاح و تجهیز اردوی ملی تعیین کرد. به باور برخی آگاهان، برخورد دوگانه پارلمان و رئیس جمهور در قبال آقای وردگ حداقل نمایانگر تفاوت نظر بنیادین در باره مسایل حساس کشور است.
XS
SM
MD
LG