لینک های دسترسی

Breaking News

اجساد هشت معدنچی را هلیکوپترهای اردو به دایکندی انتقال داد


افراد مسلح ناشناس روز جمعه گذشته در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان هشت معدنچی را با ضرب گلوله کشتند.
افراد مسلح ناشناس روز جمعه گذشته در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان هشت معدنچی را با ضرب گلوله کشتند.

اجساد هشت معدنچی که روز جمعه در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیدند، توسط هلیکوپترهای اردوی ملی از ولایت بامیان، به زادگاه شان در دایکندی منتقل شدند.

ریاست جمهوری افغانستان، یک هیأت بلندپایه متشکل از نمایندگان ارگ، نماینده اداره امور، ارگان‌های محلی، اعضای شورای ملی و چند نهاد دیگر را برای تشییع جنازه آنان و مراسم تدفین این قربانیان توظیف کرده است.

روز جمعه گذشته، افراد مسلح ناشناس، هشت معدنچی را در دره تاله و برفک ولایت بغلان با ضرب گلوله کشته و چهار تن دیگر را زخمی ساختند.

جنرال نورشاه نماینده اداره امور ریاست جمهوری افغانستان و عضواین هیأت به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "ما اجساد این شهدا را به ولسوالی شهرستان دایکندی توسط هلیکوپترهای اردوی ملی انتقال داده و برای اظهار همدردی در مراسم تدفین شهدا اشتراک می‌کنیم".

آمار معدنچی‌ها که هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند، متفاوت بیان شده است.

اسدالله سعادتی نماینده دایکندی در شورای ملی افغانستان می‌گوید، تا کنون جسد هشت تن از این افراد به مرکز بامیان منتقل شده است.

سعادتی افزود "آماری که قبلآ ارایه شده بود، پنج نفر دیگر از معدنچی‌ها را نیز در جمع شهدا گرفته بودند؛ اما جای امیدواری است، ممکن این پنج نفر از جریان حادثه فرار کرده باشند منتها تا کنون این قضیه نیز روشن نیست".

ابراهیم یکی از معدنچی‌ها که از حادثه روز جمعه، جان به سلامت برده است، می‌گوید که در مجموع، تعداد آنان ۱۵ نفر بوده که هفت معدنچی درجا کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند؛ اما سه تن دیگر از ساحه فرار کردند.

ابراهیم از نهادهای امنیتی ودولت افغانستان می‌خواهد که جلو افراد مسلح خود سر درافغانستان گرفته شود تا درآینده همچوقضایا رخ ندهد.

بازماندگان این قربانیان از دولت افغانستان و نهادهای امنیتی کشور خواستار اقدامات جدی برای شناسایی و محاکمه عاملان این رویداد شدند.

هیأت ریاست جمهوری می‌گوید، یافته‌های اولیه آنان نشان می‌دهد که عاملین این کشتار دو تن بوده که از باشندگان تاله و برفک ولایت بغلان می‌باشند.

روز گذشته، محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی، گروه داعش را عامل این رویداد خواند و گفت که گروه‌های "تکفیری" نمی‌توانند اتحاد افغان‌ها را بر هم زنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG