لینک های دسترسی

Breaking News

تا و بالا، نخستین فلم کمیدی افغانی در دو دهۀ اخیر


فلم "تا و بالا" نخستین فلم کمیدی سینمایی افغانستان است که پس از فعال شدن سینما افغانی در طول یک دهۀ گذشته در آن کشور تولید شده است.

این فلم داستان یک جوانی را به نمایش می کشد که می خواهد برای رفتن به اروپا با یک دوشیزۀ افغان در آن جا ازدواج کند که بعداً به گفته رسول ایمان، که نقش مرکزی را در این فلم دارد، درگیر سه زن می افتد.

رسول ایمان، یکی از کرکتر های اصلی فلم در شوخی با صدای امریکا گفت که "خداوند در زندگی واقعی از چنین زن ها نگاه ما کند." اما او افزود که روز های ساختار این فلم برایش خاطره های قشنگی را به جا گذاشته است.

"خاطره ها بسیار زیاد است و هر لحظۀ این فلم یک اتفاق است و در مقابلم سه کرکتر زن و یگانه کرکتر مرد ازمن است که مرا بسیار آزار می دهند."

او گفت که برای بیش از ۲۰ روز در تاجکستان مصروف شوتنگ بودند و از مهمان نوازی مردم تاجکستان ابراز خرسندی کرد.

اما نویسنده و کارگرادن این فلم کمیدی، فرید عظیم، می گوید که ساختن این فلم عاری از مشکلات نبود.

"تقریباْ ۸۰ در صد فلم در کشور تاجکستان فلم برداری شده... اصلاً ما پلان داشتیم که فلم را در یکی از کشور های اروپایی فلم برداری کنیم اما نظر به تایتل (عنوان) بدی که در پیشانی ما است، کشور های اروپایی برای ما ویزه نداد و بلاخره مجبور شدیم، تصویر اروپا را تا حدی در تاجکستان بگیریم."

او افزود که یک قسمت اندک این فلم در افغانستان نیز فلم برداری شده است.

مریم شریفی، کرکتراصلی دیگر و پرودیوسرفلم "تا و بالا" است. خانم شریفی در هالند زندگی می کند و مصارف این فلم را - که حدود ۲۰ هزار دالر امریکایی تخمین شده - پرداخته است.

آزمون ها

کارگردان این فلم از شاروالی کابل شکایت کرده گفت که شاروالی در بخش نمایش فلم با آنان همکار نیست و در مقابل هر روز نمایش فلم مبلغ ۵۰ هزار افغانی به بگونۀ اجاره از آنان تقاضا کرده که با در نظر داشت فرهنگ تماشای فلم در سینما ها در حال حاضر، پرداخت این ملبغ غیر منصفانه است.

آقای عظیم افزود که در سایر کشور ها سینما ها با اخذ فیصدی، فلم ها را به نمایش میگذارند.با آنهم این فلم اکنون در سینمای خیر خانه در معرض نمایش قرار دارد.

تهدید های جدی

آقای عظیم، از مردم، مقامات و تهدید مخالفان نیز شکایت کرد. او گفت که تا حدی کوشش می کنند از مخالفین خود را دور نگهدارند.

" اخطاریه ها از طریق رسانه های اجتماعی برای ما می رسد و از طریق فیسبوک نیز تهدید می شویم که شما مچم کافر استید، شما دختران افغانستان را به خارجی ها نشان می دهید. تهدید های مختلف است که با آن رو به رو استیم."

با آنهم فرید عظیم از استقبال هنردوستان در نخستین نمایش این فلم قدر دانی و اظهار رضایت کرد. او گفت که سینمای افغانستان در یک دهۀ اخیر فلم های جنگی و عشقی تولید کرده اما این نخستین فلم کمیدی است که می تواند برای لحظاتی لبخند را روی لبان تماشا چیان جا زند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:12 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG