لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: ملای پاکستانی به عقلانیت برگردد


کرزی می گوید که افغانستان و پاکستان هردو قربانی دهشت افگنی هستند
کرزی می گوید که افغانستان و پاکستان هردو قربانی دهشت افگنی هستند

پس از محکومت گستردهء اظهارات اخیر مولانا طاهر اشرفی، یک رهبر شورای علمای اسلامی پاکستان، در افغانستان به روز دوشنبه رئیس جمهور حامد کرزی دولت پاکستان را هم به باد انتقاد گرفت.

آقای کرزی در یک نشست مطبوعاتی مشترک با اندرس فوغ رسموسن، دبیرکل ناتو، گفت "ما از اظهارات اخیر رئیس شورای علمای پاکستان سخت متاثر استیم، این که انتحاری را جایز میدانند... امیدوار استیم که این وضعیت تغییر کند و به عقلانیت برگردد."

شماری از رسانه های افغانستان از قول مولانا اشرفی گزارش داده اند که حملات انتحاری در افغانستان، که به باور او یک کشور اشغال شده است، مشروع می باشد.

این ملای پاکستانی بعدتر گفت که اظهارات او تحریف شده و او نگفته بود که کشتار غیرنظامیان از نظر شرعی، جواز دارد.

مقامات پاکستانی تا حال در باره اظهارات مولانا اشرفی، که موقف رسمی در دولت پاکستان ندارد، واکنش نشان نداده اند.

مشخص نیست که رئیس جمهور افغانستان چرا دولت پاکستان را به دلیل اظهارات مولانا اشرفی، که ظاهراً به نماینده گی از دولت پاکستان صحبت نمی کند، مورد انتقاد قرار داده است.

این در حالی است که چندی پیش مقامات افغان از تغییر مثبت در سیاست پاکستان برای افغانستان خبر داده بودند.

آی اس آی در فهرست سیاه

مقامات افغان همواره سازمان استخبارات پاکستان (آی اس آی) را به حمایت از شورشیان طالب و ادامه جنگ در افغانستان متهم می کنند.

در چند روز گذشته از قول رحمت الله نبیل، معاون شورای امنیت ملی افغانستان گفته شده است که ایالات متحده و سازمان ملل متحد باید آی اس آی را در فهرست سازمان های دهشت افگن بگنجاند.

پرسشی در این مورد به روز دوشنبه از اندرس فوغ رسموسن هم پرسیده شد، او در پاسخ گفت"ناتو در این مورد هیچ نقشی ندارد، اما من خواهان مداخله مثبت و بیشتر پاکستان بخاطر تحکیم صلح و ثبات در منطقه می باشم."

آقای رسموسن همچنان گفت که حالا زمان آن رسیده است که رهبری حکومت، نظامیان و سیاستمداران پاکستان درک کنند که تحکیم صلح و ثبات در افغانستان به نفع آنها نیز می باشد.

رئیس جمهور افغانستان می گوید که حکومت پاکستان باید بداند که "هم افغانستان و هم پاکستان در آتش دهشت افگنی" می سوزد.

کرزی با اشاره به خشونت های فرقوی اخیر در پاکستان گفت که دامنه این خشونت ها از کنترول دولت پاکستان، بیرون شده است.
XS
SM
MD
LG