لینک های دسترسی

Breaking News

آیا رهبر آیندۀ افغانستان پیام آور صلح خواهد بود؟


رئیس جمهور آینده و آزمون پایان بخشیدن شورش ها
رئیس جمهور آینده و آزمون پایان بخشیدن شورش ها
مذاکرات با طالبان و پایان دادن به شورش های مسلحانۀ مخالفین دولت افغانستان یکی از آزمون های جدی حکومت حامد کرزی بوده است. انتظار می رود که رئیس جمهور آینده افغانستان نیز این آزمون جدی را از حکومت آقای کرزی به میراث ببرد.

آوردن صلح و پایان دادن به فعالیت های شورشیان طالب از شعار های اساسی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزدان پیشتاز دور اول انتخابات سال جاری که توانست بیش از ۴۰ در صد آرا را بدست آورد در آستانه برگزاری انتخابات شانزدهم حمل گفت که به باور او مردم افغانستان خواستار صلح با عزت بوده و نباید در مذاکرات با مخالفین مسلح دولت افغانستان روی حقوق مردم معامله صورت گیرد.

آقای عبدالله افزود: "اکثریت مردم افغانستان خواستار صلح می باشند اما آنان نمی خواهند که حقوق و یا دست آورد های بدست آمده طی ۱۳سال گذشته به نام صلح زیر پا گردد."

عبدالله عبدالله همچنان گفت که اگر گروه طالبان روابط خود با گروه های دهشت افگن را قطع نموده، از مخالفت مسلحانه دست بکشند و خواستار سهم گیری در روند سیاسی افغانستان باشند، در آن صورت می توان مسئله سهم گیری آنان را در قدرت مطرح کرد.

اما اشرف غنی احمدزی، یگانه رقیب عبدالله عبدالله در دور دوم انتخابات سال ۱۳۹۳ به این موضوع از دید دیگر می نگرد.
آقای احمدزی در خصوص رسیدگی به موضوع تامین صلح در افغانستان گفت که گروه طالبان نخست باید ثابت کند که آیا یک گروه افغان است یا خیر.

او افزود:"اگر طالبان مشکلات و یا مجبوریت های دارند و یا با آنان بی عدالتی های صورت گرفته است، پس بیایند و در پای میز مذاکرات بنشینند."

به باور اشرف غنی احمدزی نیروهای خارجی به دلیل ناامنی در افغانستان حضور دارند که در صورت آغاز مذاکرات صلح با طالبان و تامین صلح در افغانستان باید آن کشور را ترک کنند.

مذاکرات ایالات متحده با طالبان

خروج نیروهای بین المللی از افغانستان یکی از خواسته های اساسی طالبان برای پایان دادن جنگ در آن کشور است. این در حالیست که رئیس جمهور اوباما با اعلام سیاست خارجی آن کشور در قبال افغانستان، برنامه خروج نیروهای امریکایی را از آن کشور مشخص ساخت و گفت که جنگ افغانستان مسؤولانه پایان خواهد یافت.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی به این باور است که هدف از "پایان مسؤولانه" جنگ در افغانستان، آغاز مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان است.

او گفت:"دو شرط عمده گروه طالبان بخاطر آغاز مذاکرات با امریکایی ها از سوی ایالات متحده تقریباً پذیرفته شد. اول اعلان خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و دوم رهایی پنج زندانی طالب از زندان گوانتانامو."

وحید مژده افزود که با برآورده شدن این پیش شرط های طالبان، احتمال دارد همین اکنون ایالات متحده و گروه طالبان برای پایان جنگ در افغانستان در قطر در حال انجام مذاکرات باشند.

اما آنچه در مغایرت با این نظر قرار دارد، تعهد عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی - در صورت برنده شده در انتخابات ریاست جمهوری- از امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی با ایالات متحده امضا است - سندی که حضور نظامی دراز مدت نیروهای امریکایی را در افغانستان قانونمند و مسجل می سازد.
XS
SM
MD
LG