لینک های دسترسی

Breaking News

تازه ترین رویداد های افغانستان و جهان


افغانستان

قاضی نذیر احمد حنفی رئیس گروه افغانی که در مورد حادثۀ سوختاندن نسخۀ های قرآن تحقیقات میکند گفته است که رهبران نظامی و افرادی که دست به سوختاندن کتب مقدس اسلامی زده اند باید محاکمه شده و مجازات شوند. وی گفته است که چون این حادثه در داخل افغانستان صورت گرفته است، پس این افراد باید مطابق به قوانین افغانستان مجازات شوند. حنفی افزوده است که محاکمۀ نظامی و یا هرگونه مجازات دیگر در حلقۀ قوانین نظامی ایالات متحده هیچ زمانی مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

افغانستان

تیم کرکت زیرسن 16 سال افغانستان در سلسلۀ رقابت های چلنج کپ آسیایی تیم کرکت مالدیف را با 316 امتیاز شکست داد. تیم افغانستان در اول بازی به بیتنگ پرداخته در 40 اوور با از دست دادن 5 بازیکن 353 امتیاز به دست آورد. ولی تیم مالدیف در اوور 23 با از دست دادن تمام بازیکنان فقط 37 امتیاز کسب کرد.

جاوید احمدزی کپتان تیم کرکت زیرسن 16 سال افغانستان توانست 161 امتیاز کسب کند و لقب مردمیدان "man of the match" را از آن خود سازد.

ایران

نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ایران نشان میدهد که حامیان وفادار به آیت الله علی خامنه یی سبقت گرفته اند.

نتایج ابتدایی شهرک های ولایتی به روز شنبه نشان میدهد که رقبای محافظه کار محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز در چندین ولایت کرسی های پارلمان را به دست آورده اند.

رسانۀ دولتی ایران تخمین میکند که 65 فیصد مردم که واجد شرایط بودند، در این انتخابات اشتراک کرده اند.

این انتخابات تاثیر اندکی بالای پالیسی های هستوی آن کشور به جا خواهد گذاشت ولی موقف آقای خامنه یی را برای انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ ایران قویتر خواهد ساخت.

سوریه

عساکر سوری به روز شنبه چندین ساحه را در شهر حمص هدف توپخانه قرار دادند، جائیکه گفتگو ها میان مقامات و کارمندان کمیتۀ صلیب سرخ روی انتقال محموله های صحی و غذایی به ساحات آسیب دیده ادامه دارد.

فعالین و کارمندان صحی میگویند، نیروهای وفادار به بشارالاسد صبح شنبه حد اقل به چهار ساحه در شهر حمص هاوان فیر کردند. تعداد مجروحین این حملات واضح نیست.

ایالات متحده

براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده میگوید، کمک مالی به یکی از شرکت های صنعت موتر سازی این کشور وظایف بیش از یک میلیون تن را در جریان بدترین بحران حفظ کرد.

رئیس جمهور در جریان بیانیۀ هفته وار خویش به روز شنبه گفت، نجات شرکت های موتر سازی ایالات متحده بیش از 200 هزار شغل را در جریان دونیم سال گذشته ایجاد کرده است.

رئیس جمهور اباما گفت یک بخش از توافق این کمک ها این بود که شرکت های امریکایی برای جلوگیری از تقاضاهای نفت خارجی، باید موترهای تولید کنند که مصرف نفت آن کمتر باشد.

XS
SM
MD
LG