لینک های دسترسی

Breaking News

لیوال: پاکستان قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند


وزارت امور سرحدات و قبایل افغانستان، ساخت تأسیسات در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان را خلاف قانون خواند
وزارت امور سرحدات و قبایل افغانستان، ساخت تأسیسات در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان را خلاف قانون خواند

وزارت امور سرحدات و قبایل افغانستان می‌گوید، افغانستان به صورت رسمی، از مسدودساختن راه‌ها و حملات راکتی پاکستان شکایت کرده است و اگر نتیجه نداد؛ افغان‌ها به خوبی از تمامیت ارضی خود نگهداری می‌توانند.

عبدالغفور لیوال، سرپرست این وزارت امروز در کابل به خبرنگاران گفت که افغانستان کشوری محاط به خشکه است و برای رسیدن به آبهای جهانی حق دارد، هیچ کشوری بر اساس معیارها و قوانین بین‌المللی حق ندارد که حق دسترسی افغانستان به آبهای آزاد را بگیرد.

به گفتۀ آقای لیوال، مسدودساختن راه‌های ترانزیتی و هدف قراردادن مناطق سرحدی راه حل نیست، بلکه باید مراکزی که هراس‌افگنان در خاک پاکستان آموزش می‌بینند، هدف قرار داده شود.

او با بیان این که پاکستان قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌کند، افزود که اردوی آن کشور در امتداد خط دیورند، حریم هوایی و زمینی افغانستان را با حملات شان نقض کرده اند.

به گفتۀ وی، به همین دلیل افغانستان، در گام اول، راه دیپلماسی را در پیش گرفته و رسماً به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

سرپرست وزارت امور سرحدات و قبایل افغانستان افزود "اگر از طریق تلاش‌های دیپلماتیک این مشکل حل نشد، در آن صورت مردم افغانستان شیوۀ به دست آوردن حق و تمامیت ارضی شان به خوبی می‌دانند و تاریخ آن را ثابت ساخته است."

آقای لیوال گفت، که ساخت تأسیسات اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند غیرقانونی است و در شرایط جنگی، ساخت این تأسیسات قابل قبول مردم افغانستان و پاکستان نیست.

سرپرست وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان، گفت، سیاست خطرناکی را پاکستان پیش گرفته است "تخلیه ساحات قبایلی است تا مردم را بترساند".

آقای لیوال در پاسخ به پرسشی که چرا حکومت افغانستان دعوای خط دیورند را لاینحل باقی گذاشته است، گفت که هیچ حکومتی نمی‌تواند خلاف تصمیم مردم، تصمیم بگیرد "جدا از این هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد و هیچ کسی ضمانت هم نمی‌کند که اگر این خط به رسمیت شناخته نیز شود، وضعیت به شکل مثبت تغییر کند. به خاطر این که اینجا اهداف و منافعی دیگر نهفته است".

به باور وی، ادغام مناطق قبایلی با خیبر پشتونخوا، بر اوضاع سیاسی افغانستان تأثیر دارد؛ ولی هیچ گونه تصمیم سیاسی در شرایط جنگی پایدار نخواهد بود.

وزارت امور سرحدات و قبایل تأکید دارد که وضعیت را از نزدیک نظارت دارد و وضعیت در مناطق قبایلی در امتداد خط دیورند به شدت نظامی شده است.

در رابطه به وضعیت مناطق قبایلی، این وزارت، طرح پیشنهادتی را به مقامات حکومت افغانستان سپرده است.

هرچند پاکستان، واکنشی در رابطه به این اظهارات مقام افغان، نشان نداده است؛ اما پیش از این، معاون نمایندۀ دایمی آن کشور در سازمان ملل متحد، در جلسۀ شورای امنیت ان سازمان، اتهامات افغانستان بر کشورش را رد کرد.

نبیل منیر گفت که افغانستان به جای واردکردن اتهامات بر پاکستان، به حل مشکلات داخلی خود بپردازد.

XS
SM
MD
LG