لینک های دسترسی

Breaking News

احمدی: مبارزه با مواد مخدر دشوار شده است


مقام‌های افغان می‌گویند که جغرافیان کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر تغییر کرده است
مقام‌های افغان می‌گویند که جغرافیان کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر تغییر کرده است

مقام‌های افغانستان با اشاره به محدودیت کمک‌ها و تغییر جغرافیای جنگ و کشت کوکنار می‌گویند که مبارزه با مواد مخدر نسبت به گذشته دشوار شده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر و معینیت مبارزه با مواد مخدر امروز نشستی را برای جلب کمک‌ها و هماهنگی بیشتر با کشورها و مؤسسات کمک‌کننده به افغانستان دایر کرد.

بازمحمد احمدی، معین وزارت داخله در بخش مبارزه با مواد مخدر در این نشست گفت "فعلاً اکثراً کشت، تولید و قاچاق ترافیک مواد مخدر در مناطق ناامن، صعب‌العبور و غیرمستقیم تحت کنترول تروریستان و تقریباً طالبان انتقال یافته که شرایط مبارزه با سخت‌تر و مشکل‌تر ساخته (است)".

آقای احمدی، اما تأکید کرد که با ایجاد ظرفیت‌ها، تهیه تجهیزات و وسایل معیاری، و ایجاد قطعات ویژه افغانستان تلاش می‌کند تا با همکاری جامعه بین‌المللی در سال روان، قاچاقبران بزرگ و بین‌المللی را هدف قرار دهد.

از سوی دیگر، سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان با اشاره به این مطلب که مواد مخدر منبع تمویل تروریزم جهانی است، گفت که در سراسر جهان این پدیده ملت‌ها را هدف قرار می‌دهد.

او افزود "این گروه‌ها که شامل قاچاقبران ملی و بین‌المللی می‌باشند، امنیت و ثبات را نه تنها در افغانستان؛ بلکه به سطح منطقه و از طریق ترانزیت به سایر نقاط جهان به خطر مواجه می‌سازد".

به گفتۀ مقام‌های افغان، جامعۀ جهانی باید در کنار تروریزم و فساد، مبارزه با مواد مخدر را نیز جزئی برنامه‌های اساسی و اولویت‌های شان قرار بدهند.

سال گذشتۀ میلادی، ۲۰۱ هزار هکتار زمین در بیش از ۱۵۲ ولسوالی در ۲۱ ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود که ۴۸۰۰ تن تریاک از آن به دست آمد.

هرچند هنوز آمار نهایی کشتزارهای کوکنار در سال ۲۰۱۷ از سوی مقام‌های افغان اعلام نشده است؛ اما حکومت افغانستان نگران صعود گراف کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر است.

XS
SM
MD
LG