لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان چرا مسوولیت پذیری انفجار کندهار را رد کردند؟


نمای از مهمانخانۀ والی کندهار که در آن انفجار صورت گرفت
نمای از مهمانخانۀ والی کندهار که در آن انفجار صورت گرفت

مشارو امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که گروه طالبان به دستور حلقات خارجی مسوول حملۀ مرگبار روز سه شنبه در ولایت کندهار است.

محمد حنیف اتمر که پس از این حمله به ولایت کندهار سفر کرده است، شام چهارشنبه به خبرنگاران گفت، دلیلی که گروه طالبان مسوولیت این حمله بر عهده نگرفته اند این که آنان "نمی خواهند تا کشور های مسلمان آنان را به دیدۀ بد بنگرند".

در این رویداد پنج دیپلمات امارات متحده عربی کشته شد و سفیر آن کشور در افغانستان هم جراحت برداشت.

آقای اتمر همچنین گفت که در انفجار روز سه شنبه از مواد استفاده شده بود که از خارج به افغانستان انتقال داده شده بود و این گونه مواد تا حال در کشور دیده نشده بود.

روز سه شنبه سه ولایت افغانستان: کابل، هلمند و کندهار، شاهد حملات مرگبار بمی و انتحاری بود.

گروه طالبان مسوولیت حملات انتحاری در ولایات هلمند و کابل را بر عهده گرفت، اما در مورد حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار خاموشی اختیار کرد.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنان گفت که بررسی حملۀ که در کندهار صورت گرفت، برای حکومت افغانستان بسیار مهم است و تیم تخنیکی همه جوانب این حمله را مورد تحقیق قرار خواهد داد.

حمایت خارجی ها

مشاور امنیت ملی افغانستان از کدام کشور مشخص نام نبرد، اما در گذشته، مقامات حکومت افغانستان به شمول رئیس جمهور آن کشور بار ها پاکستان را به حمایت از گروه های تندرو به شمول طالبان متهم کرده است، ادعای که اسلام آباد آنرا همواره رد کرده است.

مایکل گوگلمن، پژوهشگر مسایل جنوب شرق آسیا در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در واشنگتن دی سی، در مورد احتمال دخالت طالبان و پاکستان تا اندازۀ شک دارد.

به گفتۀ آقای کوگلمن "هر زمانیکه چنین حمله صورت می گیرد، از لحاظ منطقی می توان در مورد دخالت طالبان شک داشت". امارات متحدۀ عربی یکی از سه کشوری بود که طالبان را به رسمیت می شناخت و با آنان رابطه داشت.

به گفتۀ آقای کوگلمن، پاکستان رابطۀ قوی با کشور های خلیج دارد و این واقعیت "مرا وا میدارد تا فکر کنم که این سناریو نیز بعید است".

وحید مژده، تحلیلگر سیاسی که فعالیت طالبان را تعقیب می کند، در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که حمله بالای مهمانخانه والی کندهار بی نهایت پیچیده است و نمی توان به سادگی گفت که طالبان در عقب آن است.

آقای مژده گفت "آنچه در کندهار اتفاق افتاد، یک واقعۀ بسیار پیچیده است. به این معنا که در یکجای بسیار محفوظ - جائیکه داخل شدن به آنجا برای مردم عادی کاری آسانی نیست - جائیکه شخص والی در آن زندگی می کند؛ در چنین جای، پس از عبور از چند پوستۀ تلاشی یک فرد می تواند به آنجا برسد. بنا بر این، فکر نکنم که بردن مواد انفجاری در چنین جای به آسانی امکان پذیر باشد".

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG