لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان میخواهد نقش برازندۀ در مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد


عکس از سایت ائتلاف ملی
عکس از سایت ائتلاف ملی
یک سخنگوی ائتلاف ملی در افغانستان، که مخالف حکومت حامد کرزی است، میگوید که پاکستان از آنها خواسته است تا در مذاکرات صلح با طالبان، سهیم شوند. این در حالیست که به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، مقامات پاکستانی در تلاش ایجاد روابط با جبهه مخالف طالبان در افغانستان است.

بشنوید:

نقش پاکستان در روند صلح
ائتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله می گوید که حکومت پاکستان تلاش میورزد با آنها وارد مذاکره شده و نقش برازنده تری را در مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد. اگر چه در گذشته به تقاضاهای ملاقات بین مقامات پاکستانی و شماری از احزاب سیاسی افغانستان به دیدۀ شک نگریسته میشد ولی حالا این ارتباطات شکل دیگری به خود گرفته است.

محمد حسین فاضل سانچارکی، سخنگوی ائتلاف ملی افغانستان میگوید که منافع پاکستان در گرو ثبات افغانستان است و برای حفظ آن باید مذاکرات صورت گیرد.
"صحبت های که با پاکستانی ها صورت گرفته، و صحبت های که آنها با طرف های مختلف افغان داشته اند، تاکید مشترک بر ضرورت جستجوی یک راه حلِ صلح آمیز منطقی برای معضلات موجود در افغانستان و پاکستان بود."

احزاب مخالف افغانستان همواره ادارۀ استخبارات پاکستان و حکومت آن کشور را به حمایت از طالبان مقصر میدانند و در مورد صداقت پاکستان در تامین صلح افغانستان تردید دارند.

آقای سانچارکی می گوید که پاکستان باید با مسدود ساختن پناگاه های امن و آموزشی گروه های مخالف مسلح در آن کشور گام های علمی را در این راستا بردارد."به هر شکلی که است، باید توجه پاکستان یا همکاری با پاکستان جلب شود چرا که طالبان بدون پاکستان، در واقع، جناح خاصی نیستند که بتوانند به صورت مستقلانه در برنامه های گفتگو و مذاکره ،تصمیم گیر باشند."

پاکستان همواره حمایت از طالبان و پناه دادن به رهبران این گروه را رد میکند.

نگرانی های آیندۀ افغانستان
اما در این میان شمار دیگر از شخصیت های سیاسی از کمرنگ بودن نقش دولت افغانستان در مذاکرات صلح، نگران استند.
سید اسحق گیلانی عضو ولسی جرگه افغانستان میگوید که بیشتر تصامیم آینده افغانستان در بیرون از آن کشور گرفته میشود." پای حکومت افغانستان را از تمام این مسایل کشیدن، مرا بسیار به ترس انداخته است و این شبیه کنفرانس ژنیو است که در زمان جهاد، مجاهدین را کشیدند و پاکستان، امریکا، روس و نمایندگان حکومت دست نشانده با هم نشستند و پیرامون برنامۀ صلح صحبت کردند. یعنی این خود نشان میدهد که طرف اصلی ملت نجیب افغانستان است که زجر و بد بختی و کشته شدن را میکشند، از این صحنه خارج میشوند، ولی زمینه اشتراک در یک مجلس برای شورای صلح، که تا به حال هیچ کاری را انجام نداده است، مساعد خواهد شد.

اما محمد اسماعیل قاسمیار عضو و مشاور شورای عالی صلح افغانستان میگوید که در مورد تغییرات در موقف پاکستان خوشبینی هایی وجود دارد." یک عده بهانه هایی که مخالفین مسلح به کار میبردند که گویا وجود نیروهای خارجی در افغانستان است، خوب بهانه آنها نیز با خروج نیروهای بین المللی روبه خلاصی است. من فکر میکنم که یک عده انکشافاتی در داخل پاکستان و اطراف آن وجود دارد که امیدواری های خوشبینی را بیشتر می سازد."

در حالیکه نیروهای خارجی تا دو سال دیگر افغانستان را ترک میکنند، نقش پاکستان در مسیر گفتگوهای سیاسی و ایجاد تفاهم میان گروه های درگیر در افغانستان، مهم خوانده میشود. آگاهان میگویند که پاکستان تا حال بیشتر با دو گروه مطرح – طالبان و گلبدین حکمتیار – در مسایل افغانستان میانه خوب داشته اما این پالیسی سایر گروه های مطرح در ساختار قدرت در افغانستان را طرد کرده است.
XS
SM
MD
LG