لینک های دسترسی

Breaking News

سرتاج عزیز: طالبان به ما گوش میدهند


سرتاج عزیز مشاور امنتی و خارجی صدر اعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور امنتی و خارجی صدر اعظم پاکستان
سرتاج عزیز، مشاور امنیتی صدر اعظم پاکستان در مصاحبۀ به صدای امریکا گفت که کشورش میتواند در روند صلح افغانستان نقش داشته باشد. "ما میتوانیم فقط نقش تسهیل کننده داشته باشیم."

آقای عزیز گفت که زمانی که مذاکره بین امریکا و طالبان آغاز شد، آنها را باید ترغیب کرد تا با شورای صلح نیز مذاکره کنند و بعدا تلاش صورت خواهد گرفت که با سایر مهره های کلیدی که ناظر خوانده میشوند وارد مذاکره شوند.

او تاکید کرد که باید تمام جناح ها شامل شورای صلح شوند.

آقای عزیز گفت که طالبان میگویند که در شورای عالی صلح، نمایندگان تمام جوانب شامل نیست. و رئیس جمهور کرزی باید دیگران را نیز به این شورا دعوت کند. اما آقای عزیز واضح نساخت که مرام طالبان از "تمام جوانب" یا "دیگران" کی ها استند.

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور و عضو شورای عالی صلح به آژانس اسوشیتدپرس گفت که اگر طالبان این را به مثابۀ یک شرط برای آغاز مذاکرات پیشنهاد میکنند، پس ازرش آنرا دارد که در مورد غور صورت گیرد.

اما او در مورد این که آیا دعوت دیگران برای پیوستن با شورای صلح تقاضای پاکستان است یا از طالبان، اظهار تردید کرد.

با آنهم آقای عزیز به اسوشیتدپرس گفت که طالبان به آنها گوش فرا میدهند و تا حدی در طالبان نفوذ نیز دارند اما نمیتوانند آنها را اداره کنند.

آقای عزیز گفت که این یک موضوع واضح است که مشکلات در روند مذاکره وجود دارد، اما بریتانیا، پاکستان و ایالات متحده کوشش میکنند که این روند آغاز شود و به زودی پایان یابد.

مقامات افغان گفته اند که تا به حال نواز شریف دو باراز حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان دعوت نموده است تا از پاکستان دیدار کند. گفته میشود که هدف سفر مشاور صدراعظم پاکستان به افغانستان، تسهیل سفر حامد کرزی به پاکستان است.

سفر آقای عزیز تقریباً دو هفته پس از آن صورت میگیرد که طالبان دفترخویش در قطر را مسدود کردند.

گشایش دفتر طالبان یک بخش از طرح ایالات متحده برای آغاز مذاکره و ختم جنگ در افغانستان بود. اما مذاکرات با طالبان قبل از آغاز، پایان یافت.
XS
SM
MD
LG