لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار کاندیدان معترض انتخابات ولسی جرگه از عواقب توافق سیاسی احتمالی


هشدار کاندیدان معترض انتخابات ولسی جرگه از عواقب توافق سیاسی احتمالی
هشدار کاندیدان معترض انتخابات ولسی جرگه از عواقب توافق سیاسی احتمالی

شماری از نامزدان معترض انتخابات ولسی جرگۀ سال گذشته می گویند حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، تحت فشار های داخلی و خارجی در نظر دارد بر خلاف فیصله محکمه اختصاصی در این زمینه دست به فیصله های سیاسی بزند.

این نامزدان به روز پنج شنبه با برگزاری یک کنفرانس خبری در کابل از عواقب این فیصله هشدار داده و خواهان عملی شدن فیصله محکمه اختصاصی شدند.

کانیدان معرض انتخابات ولسی جرگه سال ١٣٨٩ میگویند در اثر برخی فشار های داخلی و خارجی حامد کرزی در نظر دارد فیصله محکمه اختصاصی را لغو نموده و دراین مورد فیصله سیاسی کند.

این نامزدان به روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل یک باری دیگر تاکید کردند که جز فیصله محکمه اختصاصی ، دیگر فیصله در این مورد را نخواهد پذیرفت.

داوود سلطان زوی یکی از نامزدان معترض که به اساس فیصله محکمۀ اختصاصی رای کافی را برای ورود به ولسی جرگه حاصل کرده است در این مورد میگوید "ما خبر شده ایم که فشار های سیاسی نامیمون از طرف حلقه های خارجی و داخلی بالای رئیس جمهور به وجود آمده که در این مورد تصمیم سیاسی گرفته شود. این یک پروسه قضایی است، چه مشکلی وجود دارد که این فیصله ها را قبول ندارند و چرا به استیناف نمی روند"

واقف حکیمی، از نامزدان انتخابات ولسی جرگه سال ١٣٨٩ که از سوی محکمۀ اختصاصی برنده اعلام شده است، در این مورد میگوید "آوازه است، من قبلاً گفتم که ما این را کاملاً رد میکنیم، کاری را که در این جا انجام میگیرد فقط قضایی افغانستان است. پس از قضایی شدن مسئله نه رئیس جمهور و نه هیچ خارجی یا داخلی حق بیرون کردن و یا اعمال کردن هیچ دوسیه قضایی را ندارند"

محکمۀ اختصاصی رسیدگی به دوسیه های انتخابات ، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و اعتراضات گسترده کاندیدان معترض مبنی بر موجودیت تقلبات گسترده در پروسه انتخابات ایجاد شد.

این محکمه به تاریخ ٢٣ ماه جون سال روان نتایج بررسی هایش را اعلام کرد که به اساس آن ٦٢ تن از اعضای ولسی جرگه رد صلاحیت شده و چهره های جدید به جای آنان معرفی شده است.

پس از آن که محکمه اختصاصی نتایج نهایی بررسی هایش را اعلام کرد، کشمکش های زیادی میان قوه قضایه، ولسی جرگه و حکومت به وجود آمده است.

ولسی جرگه افغانستان فیصله محکمه اختصاصی را نپذیرفته و در ارتباط به این موضوع لوی سارنوال افغانستان و پنج تن از اعضای ستره محکمه به شمول رئیس این محکمه را رد صلاحیت کردند.

در این حال، در تازه ترین دیداری که رئیس ولسی جرگه و هیأت همراه وی با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، داشتند از مداخله برخی کشورها و سفارت خانه ها نیز هشدار داده و گفته اند که این سفارت خانه ها و نمایندگی های خارجی عده یی از وکلا را برای بحران آفرینی در کشور تحریک می کنند.

به اساس یک اعلامیه که به تاریخ ٢۵ ماه جولای از سوی دفتر ریاست جمهوری به نشر رسیده، حامد کرزی در این دیدار به وکلا اطمینان داده است که به خاطر جلوگیری از بحران بر سر نتایج انتخابات بزودی در این زمینه تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

به تازه گی ٦٢ تن از وکلای ولسی جرگه که به اساس فیصله نهایی محکمۀ اختصاصی رد صلاحیت شده اند با نماینده خاص ملل متحد در کابل نیز دیدار کردند اما پس از این دیدار، لوی سارنوالی افغانستان با نشر اعلامیه ای این موضوع را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان کرد.

از سوی دیگر، به روز پنج شنبه دفتر یوناما در کابل در صحبت با رسانه ها گفته است انتخابات ولسی جرگه یک پروسه افغانی بود و یوناما در این پروسه مداخله نمی کند.

اما تا کنون به درستی روشن نیست که کشمکش ها بر سر نتایج انتخابات ولسی جرگه سال ١٣٨٩ چه نتایجی را در پی خواهد داشت و کلید حل این مشکل در دست چه کسی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG