لینک های دسترسی

Breaking News

ولسی جرگه از حکومت خواست تا راه تقابل با مجلس را ترک کند


ولسی جرگه در هفته جاری هفت تن از وزرای حکومت افغانستان را سلب صلاحیت کرد.
ولسی جرگه در هفته جاری هفت تن از وزرای حکومت افغانستان را سلب صلاحیت کرد.

ولسی جرگه شورای ملی از حکومت خواست تا راه تقابل با مجلس را ترک کند؛ ورنه در صورت ادامه تقابل، مجلس بودجه سال مالی جدید را تصویب نخواهد کرد.

حاجی ظاهر قدیر، نایب اول ولسی جرگه شورای ملی که امروز جمعه در محفل یادبود از ۲۶ومین سالگرد صادقی نیلی، یک تن از چهره های جهادی اهل تشیع افغانستان، در کابل سخنرانی داشت، گفت که مجلس قصد رویارویی با حکومت را ندارد و روند استیضاح تعدادی از وزرای حکومت وحدت ملی که صورت گرفت، مطابق به قانون اساسی و صلاحیت خاص مجلس با درنظرداشت منافع علیای کشور صورت گرفته است وحکومت از تقابل با مجلس بپرهیزد.

آقای قدیر، به ادامه گفت "از حکومت می خواهم به جای تقابل و رویارویی با مجلس - که هیچ سودی نخواهد داشت – به کار مشترک بیندیشد. بقول آقای قدیر، ولسی جرگه هیچ گاه نمی خواهد به سمت رویارویی با دو قوه دیگر دولت حرکت کند، مگر از حقوق حقه مردم مظلوم خود، تا پای جان دفاع می کند؛ زیرا که این حق شان است".

ولسی جرگه شورای ملی، در هفته جاری به تعداد ۱۶ وزیر حکومت وحدت ملی را که سقف مصرف بودجه انکشافی شان، از نصاب تعیین شده کمتر بودند، استیضاح کرد و بشمول وزیر امور خارجه کشور هفت تن از وزرا را سلب صلاحیت کرد.

اندکی بعد از شروع روند استیضاح، کابینه به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهور فیصله کرد که قضیه سلب صلاحیت وزرا بخاطر دریافت دیدگاه دادگاه عالی به آن مقام فرستاده شود و تا صدور فیصله دادگاه عالی همه وزرای سلب صلاحیت شده کماکان به وظایف خود، به حیث وزیر ادامه بدهند.

دادگاه عالی تا کنون در این زمینه نظر خود را بیان نکرده است.

معاون اول ولسی جرگه یک بار دیگر به حکومت مشوره داد که فیصله مجلس را بپذیرد و بجای وزاری رد صلاحیت شده وزرای جدید به خاطر کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

آقای قدیر به ادامه گفت "هرگاه حکومت باز هم راه تقابل را اختیار کرده از معرفی وزرای جدید خودداری کند، مجلس باز بودجه را منظور نخواهد کرد".

قبل از سخنرانی نایب اول ولسی جرگه، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این محفل سخنرانی داشت، مگر او راجع به مشکل تازه میان حکومت و قوه مقننه که با آغاز روند استیضاح به میان آمده است، صحبت نکرد؛ بلکه بیشتر محور صحبت‌هایش، در مورد ساختار اداری حکومت و نیاز به اصلاحات و ریفورم در ساختار اداری و همچنان ضرورت رعایت توازن قومی در اقتدار سیاسی و توزیع بودجه صحبت کرد.

آقای دانش گفت "اخیراً حکومت وحدت ملی روی یک طرح کار می کند که چگونه مملکن است که در روند اصلاحات و ریفورم به موضوع توازن توجه صورت بگیرد و به همین منظور به زودی یک تیم فنی و مسلکی توظیف خواهد شد که میزان مشارکت اقوام را در سطح رهبری تمام ادارات به سطح معینان و روسای ادارات را معلوم نموده یک طرح پیشنهادی جامع را به حکومت پیشکش بکند".

اما آقای دانش، در جلسه کابینه که هفته گذشته به خاطر استیضاح وزرا از سوی ولسی جرگه دایر شده بود، ادامه کار ولسی جرگه بعد از اتمام مدت کاری شان را زیر سوال برده بود. به همین ترتیب معاون دوم ریاست جمهوری، مساله استیضاح غایبانه وزیران از سوی مجلس را نیز از لحاظ قانونی پرسش برانگیز خوانده و افزوده است که در اسناد تقنینی افغانستان مساله‌ای به نام استیضاح غایبانه وجود ندارد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG