لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام تجاوزهای جنسی بر پولیس ملی افغانستان


پولیس ملی افغان به دست کم ده مورد تجاوز جنسی متهم شده است
پولیس ملی افغان به دست کم ده مورد تجاوز جنسی متهم شده است
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تازه ترین گزارش این نهاد در باره خشونت های جنسی بر ضد زنان گفته است در دو سال گذشته ۴۰۶ مورد قتل های ناموسی و تجاوزهای جنسی در نقاط مختلف افغانستان تثبیت شده است.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت آمار دقیق خشونت های جنسی بر زنان بیشتر موارد گزارش شده است چون بیشتر قتل های ناموسی و تجاوزهای جنسی گزارش داده نمی شوند.

سمر گفت اگر چه آمار تهیه شده توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر در باره خشونت بر زنان در مقایسه با گذشته افزایش را نشان می دهد، اما اینکار الزاما به معنی افزایش خشونت ها نمی باشد. او گفت آگاهی مردم در باره خشونت ها و گزارشدهی آن، بهبود یافته است.

به اساس این گزارش معافیت از مجازات، مشکلات موجود در قوانین جزا افغانستان، فساد اداری، سوء استفاده از موقف وظیفه ای، دخالت افراد متنفذ در حل این قضایا، کتمان جرایم، ترس و بی اعتمادی نسبت به عمل کرد نهاد های عدلی و قضایی، عدم کشف و تحقیق جرایم، عدم دست رسی زنان به عدالت، موجودیت اسلح غیر قانونی ، نبود امنیت ، ضعف حاکمیت، عدم محاکمه علنی مجرمین، عوامل فرهنگی و بی سوادی از جمله مواردی است که باعث ادامه خشونت ها و افزایش قتل های ناموسی و تجاوزات جنسی در افغانستان شده است.

قتل های ناموسی

ثریا صبح رنگ، کمشنر حقوق زن در کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت از جمله ۴۰۶ مورد قتل های ناموسی و تجاوز جنسی بر زنان، ۱۶۳ مورد آن قضایای تجاوزات جنسی و ۲۴۳ مورد آن قتل ناموسی است.

صبحرنگ گفت "از جمله این قضایا ما توانستیم که ۱۲۷قضیه را مستند بسازیم که در رابطه به تجاوزات جنسی و قتل های ناموسی است، از این جمله ۶۶ فیصد تجاوز یعنی ۸۴ موردش بوده و ۳۴ فیصد را قتل ناموسی تشکیل میدهد."

به اساس یافته های کمیسیون مستقل حقوق بشر، پنجاه در صد قتل های ناموسی بخاطر ارتباط زنان با مرد بیگانه یا ارتباط جنسی نامشروع، بیش از پانزده در صد به جرم فرار از منزل، تن ندادن به ازدواج اجباری و یازده در صد این قضایا بخاطر ابراز علاقه به شخص مقابل رخ داده است.

اتهامات بر پولیس

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان می گوید از ۳۵ در صد موارد تجاوزات جنسی ۱۷ در صد آن توسط اقارب قربانیان و بیش از ۱۴ در صد توسط پولیس صورت گرفته است.

در واکنش به این گزارش وزارت داخله افغانستان دست داشتن نیروهای پولیس در تجاوزهای جنسی را رد کرده و از تعهد این نهاد در مبارزه با آن حرف زده است.

این وزارت به روز یکشنبه در خبرنامه ای گفت "وزارت امور داخله افراد و اشخاصی را که به این گونه اتهام ها متهم بوده اند، بازداشت وبه پنجه قانون سپرده است."

به اساس یافته های کمیسیون مستقل حقوق بشر قومندانان و زورمندان محلی نیز در قضایایی تجاوز جنسی و قتل های ناموسی نقش دارند.

به اساس معلومات این کمیسیون ۹۱ در صد این قضایا به نهاد های عدلی و قضایی ارجاع شده است که از این جمله ۶۴.۵ در صد قربانیان از رسیده گی نهاد های مسوول به قضایای شان ابراز رضایت کرده اند، اما به اساس معلومات قربانیان یا اقارب آنان ۳۵.۵ در صد فیصله ها در این مورد منصفانه و یا مطابق قانون صورت نگرفته است.

به اساس این گزارش ۶۷ در صد عاملین این قضایا نیز توسط پولیس گرفتار شده اما بیش از ۳۲ در صد از پنجه قانون فرار گرده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است، هشتاد دو در صد این قضایا مربوط به جوانان و میان سالان می شود و اکثر قربانیان تجاوزاجات جنسی را جوانان زیر سن هژده سال تشکیل داده اند.

به اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر این قضایا بیشتر در خانواده های فقیر و خانواده های که دارای مشکلات اقتصادی هستند رخ داده است.
قتل های ناموسی در افغانستان افزایش یافته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:29 0:00
XS
SM
MD
LG