لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس در کندز همکار طالبان است – قانونگذار افغان


یک قانونگذار افغان ادعا کرده است که یک قوماندان توقیف شدۀ طالبان در کندز اعتراف کرده که منسوبین پولیس ملی افغانستان با فروش سلاح و جاسوسی به طالبان، پیکارجویان مخالف حکومت را کمک کرده اند.

اما وزارت داخلۀ افغانستان این ادعا ها را رد کرده و آن را "تبلیغات" مخالفین حکومت خوانده است.

ملا مجاهد، یک قوماندان طالبان در ولایت کندز اواسط ماه جنوری امسال توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شد. حال بنابر ادعای یک قانونگذار افغان، آن قوماندان طالبان اعتراف کرده است که منسوبین پولیس در کندز به طالبان مسلح کمک کرده است.

عبدالودود پیمان، عضو ولسی جرگه به استناد اعترافات ملا مجاهد می گوید که منسوبین پولیس گاهی با فروش مهمات طالبان را کمک کرده و گاهی هم با جاسوسی برای طالبان، آنان را از اجرای عملیات نیروی پولیس آگاه می ساختند.

آقای پیمان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اکنون در پیوند به این قضیه، حدود ۱۲ تن از منسوبین پولیس در توقیف مامورین ریاست امنیت ملی می باشند.

تبلیغات دشمن

اما صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان این ادعای آقای پیمان و نشر گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر کمکِ منسوبین پولیس افغان به طالبان مسلح را مردود دانسته، آن را تبیلغات مخالفین مسلح حکومت خوانده است.

ادعای همکاری پولیس ملی افغانستان با طالبان در حالی مطرح شده است که نیروهای امنیتی در ولایت کندز، دیروز، سه شنبه پنج مهاجم انتحاری را قبل از انجام حمله بر مقر قوماندانی امنیه آن ولایت در نبرد ۲۰ دقیقه یی از بین بردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پی آن حادثه از شجاعت منسوبین امنیتی در دفع حمله طالبان مسلح قدردانی کرد. سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز به رادیو آشنا گفت که با تغییرات اخیر در اداره قوماندانی و ولایت کندز امنیت در آن ولایت بهبود یافته است.

ولایت کندز، در شمال افغانستان از جمله ولایات بسیار ناامن افغانستان به حساب می آید و دستخوش اختطاف ها برای اخذ پول، فعالیت گروه های تبهکار و جنایتکار، ملیشه های غیرمسوول و شورشیان طالبان بوده است.

تخمین شده است که حدود ۳۰۰۰ ملیشۀ مسلح در کندز وجود دارد. در اواخر سال گذشته میلادی، زمانی که اکثر سربازان خارجی از کندز خارج شدند، طالبان موثرانه کنترول دو ولسوالی آن ولایت را به دست گرفتند.

رئیس جمهور غنی وضعیت کندز را جزء اولویت کاری دولت قرار داده و والی و مسوولین امنیتی جدیدی را برای آن ولایت تعیین کرده است.

حملات پولیس با انگیزه فردی

حمله منسوبین پولیس ملی افغانستان بر همقطاران خارجی و داخلی شان در سال های گذشته موضوع خبرسازی بود که در چند سال اخیر با تدابیر جدی و سختگیرانۀ سکتورهای امنیتی در جلب نیروهای تازه، کمتر شده است.

آخرین مورد این نوع حملات، ماه گذشته در ارزگان صورت گرفت که گلوله باری یک منسوب پولیس بر همقطارانش باعث کشته شدن پنج منسوب پولیس و زخمی شدن سه تن دیگر شد.

سخنگوی وزارت داخله می گوید که تحقیقات پس از آن حوادث نشان داده که آن حملات هیچ نوع ارتباطی بین منسوبین پولیس با طالبان وجود نداشته بلکه عمدتا انگیزۀ آن حملات فردی بوده است.

آقای صدیقی گفت که درسال گذشته دو مورد بوده که یک یا دو منسوب پولیس محلی اسلحه پولیس محلی دیگر را با خود برده و همکاران خود را کشته است اما در میان پولیس ملی هیچ موردی نبوده که مخالفین در میان آنها نفوذ کرده باشند.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG