لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش استادان در مقابل وضع محدویت تدریس در افغانستان


وزرات تحصیلات عالی افغانستان طی مکتوبی تدریس توسط استادان پوهنتون های حکومتی را در موسسات تحصیلات عالی خصوصی محدود کرده است.

در واکنش به وضع این محدودیت، شماری از استادان پوهنتون می گویند که اقدام حکومت "غیر موجه و غیر عملی است."

محمد موسی فریور، استاد در پوهنتون کابل و موسس تحصیلات عالی عروج، می گوید که این اقدام حکومت نه تنها غیر موجه است، بلکه سکتور خصوصی به ویژه تحصیلات عالی خصوصی را در افغانستان متضرر خواهد کرد.

آقای فریور گفت: "از سوی مقام ریاست جمهوری دستور صادر شده که بعد از این، استادان پوهنتون های حکومتی نمی توانند در پوهنتون های خصوصی تدریس کنند. این یک ضربۀ مهلک به موسسات تحصیلات عالی خصوصی است، زیرا ۹۰ در صد استادان موسسات عالی خصوصی را استادان پوهنتون های حکومتی تشکیل می دهد."

آقای فریور می گوید که هرگاه تصمیم حکومت در این راستا، عملی گردد، سکتور تحصیلات عالی خصوصی افغانستان با رکود مواجه خواهد شد.

آقای فریرو همچنین می گوید که علاوه بر نیاز به استادان پوهنتون های حکومتی، در آمد "ناچیز" استادان تحصیلات عالی حکومتی، استادان را وا داشته است تا به موسسات تحصیلات خصوصی رو بیاورند.

در همین حال، رسانه های داخلی افغانستان به نقل از فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان نوشته اند که هدف رئیس جمهور افغانستان، از یک سو ظرفیت سازی پوهنتون های خصوصی در افغانستان است و از سوی دیگر تطبیق مقررات است تا پوهنتون های خصوصی باید استادان دایمی داشته باشند.

در حال حاضر، به گفتۀ آگاهان، یکی از معیار های ایجاد پوهنتون خصوصی در افغانستان، موجودیت دوازده استاد به سطح ماستری است تا اجازه فعالیت را از وزارت تحصیلات عالی را به دست آورد. اما آنان ادعا می کنند که موسسات عالی خصوصی بیشتر به استادان پوهنتون های حکومتی متکی اند.

برخورد "سلیقه ای"​ و نقض قانون

اما ودیر صافی، استاد متقاعد پوهنتون کابل، نیز اقدام حکومت افغانستان را مورد انتقاد قرار داده می گوید که این نوع برخورد، خلاف حقوق اساسی استادان است.

آقای صافی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که "اگر چنین اقدام واقیعت داشته باشد، خلاف حقوق بشری استادان است؛ خلاف حقوق اتباع در افغانستان و خلاف قانون اساسی افغانستان است."

به گفتۀ آقای صافی، زمانیکه استادان پوهنتون های حکومتی تدریس شان را در پوهنتون های حکومتی به تمام می رسانند، در اوقات غیر رسمی حق دارند تا در سایر موسسات تحصیلات عالی، تدریس کنند.

آقای صافی حتی اقدام حکومت افغانستان به خصوص رئیس جمهور غنی را در این راستا، برخورد سلیقه ای تلقی می کند.

به گفتۀ آقای صافی، زمانیکه رئیس جمهور غنی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، از سمت وزارت مالیه بر کنار شد، برای مدت یک سال به صورت دواطلبانه، ریاست پوهنتون کابل را بر عهده گرفت و "در پوهنتون چون روش خوب با استادان نداشت؛ چندان استقبال نشد و کار کرده نتوانست، در مقابل پوهنتون کابل، عقده دارد."

بر اساس گزارش ها، رئیس جمهور افغانستان، به وزارت تحصیلات عالی آن کشور دستور داده تا مانع استادانی شود که در اوقات رسمی، در موسسات تحصیلات عالی خصوصی تدریس می کنند.

در همین حال، سیف الدین سیحون، استاد اقتصاد در پوهنتون کابل و همچنین مدرس در یکی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی، می گوید که در یکی از پوهنتون خصوصی در کابل برای محصلین که در مقطع ماستری مصروف تحصیل استند تدریس می کند و روز های تدریس او مصادف با روز های رخصتی هفته است.

او می گوید هرگاه تقسیم اوقات موسسۀ تحصیلی که او در آن تدریس می کند تغییر نکند، هیچ کس نمی تواند در روز های رخصتی حق تدریس را از وی بگیرد.

آقای سیحون نیز به این باور است که با در نظر داشت کمبود استادان مجرب در افغانستان عملی کردن دستور آقای غنی در این مورد "غیر عملی" است.

پس از سقوط طالبان در اواخر ۲۰۰۱ میلادی، افغانستان شاهد سرمایه گذاری های قابل ملاحظه ای در بخش تحصیلات عالی خصوصی بوده است.

در حال حاضر، ده ها موسسۀ تحصیلات عالی خصوصی در کابل و سایر ولایات افغانستان فعالیت دارند و ده ها هزار محصل مصروف تحصیل می باشند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG