لینک های دسترسی

Breaking News

خدمات صحی در ایران فقط برای افغانهای با مدرک


بیشتر از یک میلیون افغان در ایران بدون مدرک مهاجرت بسر می برد
بیشتر از یک میلیون افغان در ایران بدون مدرک مهاجرت بسر می برد

حسن هاشمی، وزیر صحت جمهوری اسلامی ایران گفته است که به زودی آن عده افغانهای مقیم ایران که مدرک مهاجرت دارند به خدمات صحی دسترسی خواهند یافت.

آقای هاشمی گفت”حدود ۸۵۰ هزار نفر مهاجر قانونی افغان در ایران داریم، با توافقی که امروز بین وزرات صحت، وزارت تعاون و وزارت کشور صورت گرفت ۳۰۰ هزار نفر از مهاجران آسیب پذیر افغان از خدمات درمانی با فیس ۱۵ درصد برخوردار می‌شوند و باقیمانده مهاجران از خدمات درمانی با فیس ۵۰ درصد بهره مند می‌شوند“.

بیشتر از یک میلیون افغان همچنان در ایران بدون اسناد مهاجرت بسر می برند که از خدمات صحی محروم اند.

وزیر صحت ایران همچنان گفت که نیمی از هزینه درمان بستری شهروندان افغانستان با اعتبار حدود ۹ میلیون دالر از سوی اداره امور پناهندگان سازمان ملل تأمین می‌شود. او گفت که تفاهمنامه‌ای تدوین شده تا هفته آینده به امضای ۳ وزیر کابینه می‌رسد، از آن پس خدمات درمان بستری افغانهای مهاجر در شفاخانه های دولتی ایران تحت پوشش بیمه خدمات سلامت قرار می‌گیرد.

مهاجرین افغان اما هزینه خدمات سرپایی را خودشان باید بپردازند.

خبر ارائه خدمات صحی به مهاجرین قانونی افغان ۱۰ روز پس از آن اعلام شد که اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران از ثبت نام تمام کودکان مهاجر قانونی یا غیرقانونی افغان در مکاتب دولتی خبر داد. در این اطلاعیه آمده بود که برای همه مهاجرین افغان که فرزندان ۸ تا ۱۷ ساله دارند معرفی‌نامه صادر می‌شود و آنها می‌توانند با اين معرفی‌نامه فرزندانشان را در مکاتب دولتی ثبت‌نام کنند.

این در حالی است که شماری از افغانها از برخورد خشن و تبعیض آمیز و محرومیت از دسترسی به خدمات اساسی - آموزش و صحت - در ایران شکایت می کنند. به تازگی وزارت داخله ایران از سازمان ملل خواسته است تا سهم پرداختی خود را برای خدمات به مهاجرین افغان افزایش دهد.

وزیر داخله ایران چند روز پیش گفت که روزانه حدود ۲ هزار خارجی های که به صورت غیرقانونی در ایران بسر می برند از ”کشور طرد می شوند“.

XS
SM
MD
LG