لینک های دسترسی

Breaking News

آزار و اذیت مهاجران افغان توسط پولیس پاکستان


مهاجران افغان در پاکستان می گویند که به دلیل انقضاء معیاد کارت اقامت شان، آنان با آزار و اذیت پولیس مواجه اند.
مهاجران افغان در پاکستان می گویند که به دلیل انقضاء معیاد کارت اقامت شان، آنان با آزار و اذیت پولیس مواجه اند.

شماری از مهاجران افغان مقیم پاکستان می گویند که معیاد کارت های اقامت آنان در آن کشور پایان یافته و روی همین دلیل با آزار و اذیت پولیس مواجه اند.

اما ادارۀ کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که اسلام آباد این معیاد را برای شش ماه تمدید کرده است.

در همین حال، یک عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید که با وجود تماس های آنان با حکومت افغانستان، اقدامی لازم برای رفع مشکلات مهاجران افغان در پاکستان صورت نگرفته است.

در آخر دسامبر سال گذشته، معیاد اقامت قانونی بیش از یک و نیم ملیون مهاجر افغان مقیم پاکستان خاتمه یافت و حکومت آن کشور مدت اقامت آنان را برای مدت شش ماه دیگر تمدید کرد.

اما شماری از مهاجران افغان مثل فرهاد رحیمی که در شهر پشاور آن پاکستان زندگی می کند، می گوید که آنان به دلیل انقضاء میعاد کارت های آقامت شان، مورد آزار و اذیت پولیس پاکستان قرار می گیرند.

مهاجران افغان همیشه از آزار و اذیت پولیس پاکستان شکایت کرده اند.
مهاجران افغان همیشه از آزار و اذیت پولیس پاکستان شکایت کرده اند.


فقر اقتصادی و مشکل کرایه گرفتن خانه در پاکستان

آقای رحیمی می گوید اکثر مهاجران از فقر اقتصادی رنج می برند و برای بقای شان در خیابان های پشاور دست فروشی می کنند، اما به دلیل پایان یافتن کارت های اقامت شان، از سوی کارمندان شاروالی نیز آزار و اذیت می شوند.

او در مورد گفت:"حدود یک ماه قبل در منطقه حیات آباد پشاور، مهاجران افغان میوه می فروختند تا رزق حلال پیدا کنند، اما کارمندان شاروالی پشاور موتر ها را بالا کراچی های آنان بالا کردند و میوه و ترکاری آنان را زیر موتر کردند. این حالت را که دیدم، بی نهایت متاثر شدم و حتی گریه ام آمد."

مشکل دیگری که پایان یافتن معیاد اقامت موقت برای مهاجران افغان در پاکستان ایجاد کرده است، کرایه گرفتن خانه در آن کشور است.

قیص احرار، یکی از افغان هایی است که بین افغانستان و پاکستان رفت و آمد می کند و ارتباط نزدیک با مهاجران افغان مقیم پاکستان دارد. او می گوید که بدون داشتن اسناد اقامت، افغان های مهاجر نمی توانند خانه به کرایه بگیرند، مگر اینکه سه شهروند پاکستانی، ضمانت آنان را کنند.

آقای احرار گفت:" کسانیکه معیاد کارت های شان پایان یافته برای شان خانه به کرایه نمی دهند. یا آشنای داشته باشید و یا مقدار پول برای افراد بدهید تا ضمانت کنند. سه نفر پاکستانی را باید به دفتر پولیس ببرید تا بر اساس کارت هویت آنان، برای تان ضمانت خط بدهد و در نهایت خانۀ کرایی به دست بیاورید."

کارگران پاکستانی حین تخریب خانه های مهاجران افغان در اسلام آباد
کارگران پاکستانی حین تخریب خانه های مهاجران افغان در اسلام آباد

آقای احرار می گوید که نمایندگان مهاجران افغان مقیم پشاور مشکلات شان را با قنسلگری افغانستان در آن شهر مطرح کردند تا آنان از طریق مقامات پاکستانی به مشکل مهاجران افغان رسیدگی کند، اما به گفتۀ او، هیچ تغییری در وضیعت مهاجران افغان به وجود نیامد.

جعفر مهدوی، عضو ولسی افغانستان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان مشکلات مهاجران افغان مقیم پاکستان و ایران را فراموش کرده است.

آقای مهدوی گفت: "عملاً مشکلات هموطنان مهاجر ما در پاکستان از سوی حکومت به دست فراموشی سپرده شده است. به محض که پارلمان افتتاح شود، اولین آجندای کاری، رسیدگی به مشکلات مهاجران افغان در ایران و پاکستان خواهد بود. امیدوار استیم تا با آغاز کار پارلمان، وزیر خارجه و مهاجرین را احضار کرده و مشکلات مهاجران را از طریق سیاسی و دیپلوماتیک، حل کنیم."

نادر فرهاد، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، می گوید که حکومت افغانستان میعاد اقامت مهاجران افغان را برای شش ماه دیگر تمدید شده است، اما مشکلات آنان هنوز هم ادامه دارد.

آقای فرهاد گفت: "صدراعظم پاکستان با استفاده از صلاحیت های خود، الی سی ام ماه جون ۲۰۱۶، معیاد کارت مهاجران افغان را تمدید کرده است. اما ابهامات هنوز هم وجود دارد؛ کارت ها عملاً به صورت فزیکی برای شش ماه تمدید نشده است و این یکی از مشکلاتی است که افغان های پناهنده با آن دست و پنجه نرم می کنند."

برگشت مهاجران افغان به کشور شان

آقای فرهاد می گوید که برگشت مهاجران افغان به کشور شان بستگی به تحولات به خصوص امنیت افغانستان ارتباط می گیرد.

او همچنین می گوید در صورت ضرورت، ادارۀ UNHCR، دولت افغانستان را در قسمت کمک های خیریه و نیازمندی های عودت کنندگان کمک خواهد کرد.

اما به باور تحلیلگران سیاسی، به دلیل گسترش نا امنی در افغانستان، برگشت مهاجران در حال حاضر، بعید به نظر می رسد.

آرشیف: انفجار بم در نزدیکی میدان هوایی کابل
آرشیف: انفجار بم در نزدیکی میدان هوایی کابل

در حال حاضر، بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغان در پاکستان ثبت شده اند و کارت اقامت موقت آن کشور را دارند، اما به گفتۀ مقامات ملل متحد، بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون مهاجر افغان در آن کشور ثبت نا شده باقی مانده اند.

شماری زیادی از این مهاجران افغان از چندین دهه به این سو به آن کشور مهاجرت کرده اند.

جنگ، خشونت و فقر اقتصادی از عوامل عمدۀ است که میلیون شهروند افغان هنوز هم در کشور همسایه ایران و پاکستان در غربت زندگی می کنند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG