لینک های دسترسی

Breaking News

نبیل: با دستان پاک از امنیت ملی میروم


رحمت الله نبیل بحیث سفیر افغانستان تعیین خواهد شد.
رحمت الله نبیل بحیث سفیر افغانستان تعیین خواهد شد.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، گفته است رحمت الله نبیل را بحیث سفیر در خارج تعیین خواهد کرد. تا حال مشخص نیست که رئیس برکنار شده ریاست امنیت ملی افغانستان، به کدام کشور فرستاده خواهد شد.

دو روز بعد از پخش خبر برکناری اش، رحمت الله نبیل در یک پیام ویدیوی که توسط ریاست امنیت ملی به خبرنگاران فرستاده شده است، گفت تبدیلی اش یک اقدام دموکراتیک بوده است.

آقای نبیل در این پیام میگوید "افتخار دارم که برای مدتی با شما سربازان دلیر وطن، دوشا دوش در راه دفاع از امنیت ملی کشور به هدف شناسائی، کشف و قطع فعالیت های تخریبی دشمنان افغانستان در این کاروان غیر سیاسی، غیر سمتی، و غیر وابسطه همسفر بودم. مردم آزاده و نجیب افغانستان، افتخار دارم که به عنواه یک شخصیت غیر وابسطه با دستان پاک، با قلب سرشار از عشق به وطن عزیزم، و روح و وجدان آرام از ریاست امنیت ملی خدا حافظی می نمایم. "

انتخابات ۲۰۱۴

وحید عمر، سخنگوی پیشین ریاست جمهوری، میگوید آقای نبیل در طی دو سال گذشته دست آوردهای خوبی داشت اما با چالشهای هم مواجه بود. عمر این چالشها را مشخص نساخت.

در این حال روزنامه نیویارک تایمز از تغییرات وسیع در کابینه افغانستان خبر داده و آنرا یک تکتیکی رئیس جمهور حامد کرزی برای کنترول امور انتخابات ریاست جمهوری آینده، خواند است.

اما وحید عمر تبدیلی آقای نبیل را با انتخابات سال ۲۰۱۴، مرتبط نمیداند.

"من اینرا بخاطری منتفی می دانم که آقای نبیل از یک مدت دور و دراز شخص مورد اعتماد رئیس جمهور افغانستان بوده، رئیس محافظت شخصی رئیس جمهور بوده و مه فکر نمی کنم که اگر بخاطر انتخابات بوده باشه، کسی دیگری را پیدا کنه که قابل اعتمادتر باشه. "

خلای رهبری

از جانب دیگر شماری از نماینده گان در ولسی جرگه، تبدیلی رئیس امنیت ملی را انتقاد میکنند.

فرخنده زهرا نادری، نماینده کابل در ولسی جرگه، به رادیو آشنا گفت نبود رهبری در سه نهاد امنیتی کشور، به زیان امنیت میباشد.

"برداشت من و دگر اعضای پارلمان این است که شاید سازمانهای استخباراتی منطقه در این کار، نقش داشته باشند. وقتی دو وزارت خانه ما وزیر نداره و امنیت ملی هم رئیس خود را از دست میدهد، چیز واضح است که کی قوی میشود."

نادری گفت رحمت الله نبیل یک شخص فعال و موفق بود.

مقامات در ریاست جمهوری افغانستان میگویند بزودی نامزد وزرای داخله و دفاع ملی و نامزد رئیس امنیت ملی، به ولسی جرگه معرفی خواهند شد. گزارشات تایید ناشده حاکیست که بسم الله محمد شاید بحیث وزیر دفاع ملی، مجتبا پتنگ بحیث وزیر امور داخله و اسدالله خالد بحیث رئیس امنیت ملی معرفی خواهند شد.
  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG