لینک های دسترسی

Breaking News

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال افغانستان کیست


اوتو فیستر، سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان
اوتو فیستر، سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال افغانستان، مرد ۷۹ سالۀ آلمانیست که پانزده سال را در آلمان بازی کرده و تقریباً ۱۲ سال آن را در کنار بازیکن، مربی پنج باشگاه فوتبال هم بوده است.

اووتو فیستر، با امضای قرار داد یک ساله با فدراسیون فوتبال افغانستان، تیم ملی آن کشور را در جریان رقابت های راهیابی به جام ملت های آسیا همرایی می کند.

علی عسکر لعلی، مدیر برنامه های تیم ملی فوتبال افغانستان در صحبتی با رادیوآشنا، آقای فیستر را یک مربی "کارکشتۀ" خواند که با داشتن تجارب فراوان در همرایی تیم های فوتبال کشور های آسیایی و افریقایی، توانسته تا مراحل جام جهانی راه یابد.

تیم ملی فوتبال افغانستان ترکیبی از بازیکنان افغان ساکن در اروپا-امریکا و افغانستان است که از ۲۰۰۲ به اینسو؛ بیشتر مربی ها و سرمربیان آلمانی را دارا بوده است.

آقای لعلی می گوید انتخاب یک مربی آلمانی برای تیم ملی "عمدی نبوده"، بلکه آقای فیستر به خاطر تجربه اش در زمینۀ مربی گری تیم های مختلف و موفقیت هایش در رسانیدن تیم های سطوح مختلف سنی به جام های جهانی، انتخاب شده است.

کرام الدین کریم، رئیس فعلی فدراسیون فوتبال افغانستان حین تسلیم دهی قرار داد رسمی به آقای فیستر.
کرام الدین کریم، رئیس فعلی فدراسیون فوتبال افغانستان حین تسلیم دهی قرار داد رسمی به آقای فیستر.

اووتو فیستر در گذشته مربی تیم های ملی اوندا، بورکینا فاسیو، سنیگال، ساحل عاج، زئیر، گانا، بنگله دیش، عربستان سعودی، توگو، کامرون و توباکو ترینادا بوده و برعلاوۀ آن مسوولیت دوازده کلب ورزشی را به عهده داشته است.

آقای فیستر در حالی مسوولیت تیم ملی فوتبال افغانستان را به عهده می گیرد که به تاریخ ۲۸ مارچ، ملی پوشان افغانستان نخستین رقابت خود را در سلسله بازی های راهیابی به جام ملت های آسیا در برابر ویتنام در تاجکستان بازی می کند.

این نخستین حضور تیم ملی افغانستان در رقابت های راهیابی به جام ملت های آسیا است و مبصرین ورزشی با توجه به تیم های که در گروه افغانستان قرار گرفته اند، آن را یک فرصت طلایی برای راهیابی به جام ملت های آسیا می دانند.

برخی از کارشناسان مانند سلیم رازق، افغان ساکن در کالیفورنیا که پیشینۀ حضور در تیم های مختلف فوتبال افغانستان را دارا بوده است به این باور است که موفقیت آقای فیستر در همرایی تیم ملی عربستان سعودی در ۱۹۹۸ به جام جهانی فرانسه، رسانیدن تیم های کامرون و گانا برای دوبار در قهرمانی جام ملت های افریقا و قهرمانی تیم ۱۷ سال گانا در جام جهانی زیر سن هفده سال می تواند "نویدی برای تیم جوان افغانستان باشد تا پس از کسب موفقیت در رقابت های گروهی" به جام ملت های آسیا راه یابد.

وضعیت امنیتی افغانستان، بیشتر مربیان خارجی را واداشته تا از حضور در داخل آن کشور ابأ ورزند و ترجیح دهند تا بیشتر کمپ های تمرینی را در خارج از افغانستان برگزار نمایند.

اما فیستر آلمانی در روز امضای قرار داد خود با فدراسیون فوتبال افغانستان گفت "من همیشه در کشور های چالش برانگیز مربیگری کرده ام و خوش دارم به مصاف آزمون بروم." او یکی از دلایل حضورش در تیم ملی افغانستان را هم "رویارویی با آزمون تازه یی" عنوان کرد.

فیستر حین صحبت با یکی از ملی پوشان تیم فوتبال سینگال
فیستر حین صحبت با یکی از ملی پوشان تیم فوتبال سینگال


پیش از آقای فیستر، پیتر شیگرت مسوولیت تیم ملی فوتبال افغانستان را به عهده داشت و تا هنوز روشن نیست که چه دلایلی به کناره گیری آقای شیگرت از سرمربیگیری تیم ملی انجامید.

حضور فیستر به حیث سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان زمانی صورت می گیرد که قرار است در پنجم ماه اپریل، انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال افغانستان صورت گیرد.

مدیریت های ورزشی فوتبال برخی از ولایات از جمله بغلان و کندهار از حضور و فعالیت های رئیس فعلی شکایت کرده و هفتۀ گذشته دست به اعتراض زدند.

اینکه یکی از کاندید های دور بعدی ریاست فدراسیون فوتبال آقای کرام الدین کریم، رئیس فعلی است، جای شکی وجود ندارد اما اینکه کسی یا افراد دیگری خود را در این سمت کاندید می کنند یا خیر، تا هنوز مشخص نیست.

تیم افغانستان در گروه ج راهیابی به جام ملت های آسیا با ویتنام، اردن و کمبودیا هم گروه است.

XS
SM
MD
LG