لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی افغانستان در برابر ترکمنستان


تیم ملی فوتبال افغانستان
تیم ملی فوتبال افغانستان
تیم ملی فوتبال افغانستان در یک رقابت باور نکردنی و پر از هیجان، ملی پوشان ترکمنستان را با نتیجۀ سه در برابر یک شکست داد.

نخستین گول پیروزی را اسلام الدین امیری، کپتان تیم ملی فوتبال افغانستان، در آخرین دقیقۀ نیمۀ نخست بازی با ضربۀ سر وارد دروازۀ حریف کرد.

در جریان نیمۀ نخست بازی، افغانستان فرصت های خوبی به دست آورده بود، اما بازیکنان خط حملۀ افغانستان نتوانستند یکدیگر را در محوطۀ جزای ترکمنستان بیابند.

گول دقایق اخیر بازی، تاثیر ناگواری بر تیم مقابل دارد و همین هم باعث شد که در آغازین ثانیه های میدان دوم، سرخ پوشان افغان دو بار دروازۀ ترکمنستان را با خطر مواجه کنند.

امیدواری های پیروزی در رقابت افغانستان با ترکمنستان زمانی بیشتر شد که آرش عاطفی، توپ زیبایی را که از فیصل شایسته به دست آورده بود، بدون درنگ وارد دروازۀ تیم ترکمنستان کرد.

اما ترکمنستان نیز آرام ننشست و با یک ضد حملۀ سریع از ناحیۀ راست میدان – که در طول +۹۰ میدان ضعیف ترین و آسیب پذیر ترین سمت تیم ملی فوتبال افغانستان بود – بلند کرده و سلیمان، مهاجم تیم ترکمنستان با آن دروازۀ تیم ملی افغانستان را شگافت.

پس از تغییر نتیجۀ بازی به دو در برابر یک، ترکمنستانی ها تلاش کردند نتیجۀ بازی را به تساوی بکشانند.

گول سرنوشت ساز

اما سرنوشت بازی زمانی به نفع افغانستان رقم خورد که مربی آلمانی افغانستان، بلال آرزو را با سنجر احمدی تعویض کرد.

نخستین کارکردگی سنجر احمدی این بود که با فرار زیبایی از کنار خط مدافع تیم ملی ترکمنستان، دروازه بان و کپتان آن تیم را وادار کرد از محوطۀ جزا بیرون بیاید و جلو ضربۀ توپ سنجر را با دست بگیرد.

باید واضح شود که دروازه بان اجازه ندارد در بیرون محوطۀ جزا با دست توپ را مهار کند. اگر در عقب دروازه بان، هم تیمی وی حضور نداشته باشد، حکم میدان به او کارت سرخ می دهد.

دروازه بان ترکمنستان با گرفتن کارت سرخ از میدان بیرون رفت و مدافع آنان لباس دروازه بانی پوشید و ترکمنستان با یک نفر کمتر به بازی پرداخت.

در این فاصلۀ زمانی، ترکمنستانی ها تلاش های فراوانی کردند و چند خطری را هم بر دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان ایجاد کردند که دلهره آمیز بود اما بازیکن خط میانۀ ترکمنستان یکبار دیگر سنجر احمدی را در فاصلۀ ۲۸ متری دروازه به زمین انداخت و با گرفتن کارت سرخ، ترکمنستان را ۹ نفره ساخت.

فیصل شایسته با ضربۀ زیبایی، دروازه بان جدید ترکمنستان را به آزمون گرفت و چنانیکه انتظار می رفت، توپ در دستان دروازه بان قرار نگرفت و دروازۀ ترکمنستان برای سومین بار باز شد.

شکست تلخ

با گذشتۀ پیروزمندی که تیم ترکمنستان در برابر افغانستان داشت، مربی آن تیم در رقابت چلنج کپ، افغان ها را دست کم گرفته بود. افغانستان یکبار با نتیجۀ ۱۱ در برابر صفر و یکبار هم دو در برابر صفر طعم شکست را از تیم فوتبال ترکمنستان چشیده بود.

دلیل ترکیب سه دفاع در تیم ترکمنستان همین بود. اما پس از نیمۀ نخست، مربی کهنه کار ترکمنستان درک کرد که با تیم سال های ۲۰۰۳ ویا هم ۲۰۰۸ افغانستان روبرو نیست.

نباید از ضد حملات زهرناک و ضربات سهمگین مهاجمین ترکمنستان چشم پوشی کرد.
خط دفاع افغانستان یکبار دیگر نشان داد که باوجود همآهنگی میان یکدیگر، آسیب پذیر بوده و به همین دلیل مهاجمین و بازیکنان خط میانۀ تیم ترکمنستان توانستند به راحتی بدون مزاحمت در محوطۀ بیرونی و نزدیکی خط جزا صاحب توپ شوند.

ترکمنستان، هرچند رقابت نخست خود در برابر لاووس را پیروز شده بود اما اگر نتواند در برابر فلیپین که تیم ضعیفی نیست برنده شود، فرصت حضور به دور بعدی را از دست خواهد داد.

برعکس افغانستان، برای راهیابی به دور واپسین تنها به یک امتیاز نیاز دارد. برای ملی پوشان افغانستان ضروری است تا لاووس را دست کم نگرفته و برای پیروزی وارد میدان شوند.

در حال حاضر، افغانستان پس از دو رقابت، یک پیروزی و یک تساوی چهار امتیاز داشته و در صدر جدول قرار دارد.

فلیپین نیز با یک پیروزی و یک تساوی اما گول های کمتر از افغانستان جایگاه دوم را در گروه ب از آن خود کرده است. ترکمنستان با سه امتیاز و پنج گول زده مقام سوم و لاووس پس از دو بازی و دو شکست در جایگاه چهارم قرار دارد.

در گروه الف، تیم فلسطین از پیش با دو پیروزی و شش امتیاز به دور نیمه نهایی راه یافته است.
XS
SM
MD
LG