لینک های دسترسی

Breaking News

زندگی رقتبار کودکان افغان در تابلوهای نقاشی


نمایشگاه نقاشی بنی آدم به منظور حمایت از کودکان خیابانی توسط شماری از هنرمندان جوان در ولایت هرات برگزار شد. در این نمایشگاه ۶۸ اثر واقعی و عصری چون طبیعت، چهره ها و بناها از ۱۲ دختر و پسر جوان به نمایش گذاشته شد.

نوید مروی، یکی از مسوولان برگزاری این نمایشگاه، کمک به کودکان خیابانی و به تصویر کشیدن زندگی روزمرۀ آنان را هدف خلقت آثار شان می خواند. او می گوید که اگر تابلویی از این نمایشگاه فروخته می شود، سود آن به کودکان خیابانی می رسد.

به باور هنرمندان شامل این نمایشگاه، کار یک نقاش به مثابه فرزندش می باشد که اکنون، آنان تصمیم گرفته اند با فروش کار هایشان جان کودکان خیابانی را حفظ کنند.

جمیله پژمان یکی از این هنرمندان جوان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که نشان دادن چهره دیگر افغانستان که زندگی و فرهنگ کهن مردم می باشد، یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه است.

پژمان می گوید "پیش از برگزاری این نمایشگاه، همه کارهای ارایه شده خشک بود، ولی ما با تنوع رنگ و تکنیکی که بکار برده ایم و بازتاب هنر و فرهنگ جدید از طریق هنر خود به تمام کشورها نشان می دهیم که افغانستان تنها مهد جنگ نیست بلکه مهد صلح و امنیت و آبادی نیز هست".

شماری از بازدید کنندگان این نمایشگاه نیز آثار ارایه شده را در نوع خود بی نظیر خوانده و آنرا گونه یی از اطلاع رسانی فرهنگی به مردم می خوانند. به گفتۀ شماری از بازدید کنندگان برگزاری چنین نمایشگاه ها می تواند هم افغان ها و علاقمندان خارجی را از مشکلات افغان ها آگاه سازد.

تانیا اعظمی دختری که هفت اثر عصری را در این نمایشگاه در دید مردم قرار داده است، از نهاد هاي دولتي می خواهد تا با حمایت از هنرمندان جوان زمینه برگزاری چنین نمایشگاه ها را در سایر ولایات افغانستان فراهم سازد.

تانیا می گوید " بزرگترین آرزوی ما اینست که یک روز کارهای ما آنقدر گسترش پیدا کند که بتوانیم آنرا در ولایات افغانستان و بعد به کشورهای منطقه به نمایش بگذاریم و آن زمان می توانیم با قوت بیشتر قلبی دست به خلق سبک های جدید تر بزنیم".

نمایشگاه نقاشی بنی آدم، نخستین نمایشگاه آثار هنری به حمایت از کودکان خیابانی در هرات است که برای مدت ۹ روز به روی بازدیدکنندگان باز می باشد.
XS
SM
MD
LG