لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در افغانستان به مقاله روزنامه افغانستان اکسپرس


نشر یک مقاله توهین آمیز به اسلام در روزنامه افغانستان اکسپرس واکنش های زیادی را بر انگیخته و مردم در افغانستان خواستار مجازات و پیگرد نویسنده و مسوولان آن روزنامه هستند.

در ادامه واکنش ها امروز ده ها تن از محصلین پوهنتون های مختلف مظاهراتی را در مقابل پوهنتون کابل راه اندازی کردند.

مظاهره کننده ها خواهان مجازات مسوولان روزنامه کسپرس افغانستان هستند. یک مظاهره کننده گفت: "من مسلمان استم، نمی خواهم که دین من زیر پا شود، مرگ به کسانی که میایند و به دین ما توهین می کنند."

در این مظاهره برخی بیرق های سفید مشابه بیرق های رژیم طالبان نیز حمل می شد و همچنان گاهی شعار های زنده باد خلافت نیز داده می شد. اما یک مظاهره کننده گفت وی در این مورد چیزی نمی داند.

نویسندۀ این مطلب با نام ای جی اهور که ممکن نام مستعار باشد، طالبان و گروه دولت اسلامی را در زیر یک لوا، گروه های فاقد تحمل نسبت به سایر ادیان خوانده است. نویسنده همچنان قرآن شریف را یک ناول کهنه و خسته کن خوانده است.

مسوولان نشریه افغانستان اکسپرس بخاطر نشر این مطلب پوزش خواسته اند و گفته اند دست اندرکاران این روزنامه به علت نداشتن تسلط کافی بر زبان انگلیسی یا از روی غفلت قبل از نشر، این مقاله را درست مرور نکرده اند.

با این حال، روند سه با نشر اعلامیه ای پوزش طلبی مسوولان روزنامه افغانستان اکسپرس را راه حل نداسته و از حکوت خواسته است که نویسنده و مسوولان این نشریه را مورد پیگرد قرار دهند.

مسوولین روند سه نشر این مطلب را خلاف اصول ژورنالیستیکی و مدنی خوانده اند.

اعتراض بدون خشونت

از سوی دیگر صدیق الله توحیدی مسوول دیده بان رسانه های آزاد افغانستان از اعتراض کننده ها می خواهند که تظاهرات شان را در این مورد به خشونت نکشانند.

آقای توحیدی همچنان از حکومت می خواهد که عاملان اصلی این نوشته را شناسایی و مجازات کند.

آقای توحیدی گفت: "اما نباید این تظاهرات به خشونت کشانده شود، نباید افرادی که از نظر قانونی در این قضیه متهم نیستند، آنها مورد آزار و اذیت قرار بگیرند، مطابق قانون رسانه های همگانی مدیر مسوول، مسوول محتوای نشرات یک رسانه است، نه مطبعه گناه کار پنداشته می شود و نه خبرنگار یک روزنامه که متهم به چنین چیز ها می شود."

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در دومین جلسه شورای وزیران به سرپرستان وزارت های اطلاعات و فرهنگ وزارت داخله هدایت داسته است تا عاملان مقاله توهین به اسلام را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهند.

لوی سارنوالی افغانستان می گوید که برای ارزیابی این قضیه آمادگی دارد. بصیر عزیزی سخنگوی لوی سارنوالی به صدای امریکا گفت که با دریافت مکتوب رسمی تحقیق در این مورد را آغاز خواهند کرد.

دیروز، جمعه نیز عده ای از نمازگذاران در مسجد عیدگاه کابل با راه اندازی تظاهرات اعتراض شان را با نشر مقاله رونامه افغانستان اکسپرس ابراز کردند و خواهان مجازات نویسنده و مسوولان روزنامه افغانستان اکسپرس شدند.

XS
SM
MD
LG