لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال آغاز مذاکرات صلح با طالبان در ماه مارچ


.
.

شورای عالی صلح می گوید که تا یک ماه دیگر مذاکرات رو در رو با گروه طالبان آغاز میشود. عبدالخالق حسینی پشه یی، عضو شورای عالی صلح افغانستان، به صدای امریکا بیان داشت که تا هنوز روشن نیست که این مذاکرات در کدام کشور و یا شهر صورت خواهد گرفت ولی علاوه کرد که تاکید بر این است که گفتگوها در کابل انجام شود.

مولوی شفیع الله، عضو دیگر شورای عالی صلح، به صدای امریکا بیان داشت که برای مذاکرات رو در رو، از جانب طالبان نیز چراغ سبز یا رضایت نشان داده شده است.

سید طیب جواد، مشاور سیاسی و امور بین المللی ریاست اجرائیه افغانستان، که در سفری در واشنگتن است، به تلویزیون آشنا صدای امریکا بیان داشت که تماس های که بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی مستقیم با پاکستان صورت گرفت، نتیجه داد.اقای جواد اضافه کرد که سفر اخیر جنرال شریف به کابل پیام اور این موضوع بود که طالبان خواهان شرکت در مذاکرات با حکومت افغانستان هستند.

مشاور سیاسی و امور بین المللی ریاست اجرائیه افغانستان اضافه کرد که تحولات تازه در قبال این مذاکرات تا قبل از سفر رئیس جمهور غنی به امریکا که در هفته سوم ماه مارچ پلان شده است، رونما خواهد شد.

اقای جواد در مورد اینکه طالبان چگونه به شرکت در این مذاکرات موافقه نموده اند، از اوضاع منطقه یاداور و تحولات محلی منطقه یی را مسبب ان دانست. جواد بیان داشت که تغیر در برخورد و مشی حکومت وحدت ملی به مذاکره با طالبان، تحولات اخیر دهشت افگنی در پاکستان بشمول واقعه شهر پشاور و تحولات در منطقه مانند حضور گروه داعش، باعث شکل گیری امادگی طالبان به انجام مذاکرات گردید.

سید طیب جواد، مشاور سیاسی و امور بین المللی ریاست اجرائیه افغانستان، در واکنش به نظریات ذبیح الله مجاهد سخنگوی ادعا شده طالبان که هفته گذشته در اعلامیه مطبوعاتی این گروه، انجام هر گونه مذاکرات را رد کرده بود و افغانستان را کشوری اشغال شده خوانده بود بیان داشت که پروسه صلح یک روند است و نه تصمیم سریع.

جواد بیان داشت که برخی تبلیغات از جانب هر جناح و پاکستان صورت میگیرد و نباید قبل از شکل گیری مذاکرات، خواهان تغیر سریع و جدی در موضع هر گروه بود.

در عین زمان، آژانس خبر رسانی آسوشیتد پرس نیز با نقل قول از مقاماتی که نام شان را فاش نساخت، گزارش داده است که تماس میان حکومت افغانستان و طالبان ممکن صورت گرفته باشد و احتمال میرود که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان در ماه مارچ سال روان آغاز شود.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز دیروز در کابل اعلام کرد که زمینه برای برقراری صلح در افغانستان نسبت به هر زمانی دیگری فراهم تر شده است.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG