لینک های دسترسی

Breaking News

فیضی: هیئت افغان با ملابرادر ملاقات نکرده است


درست یک روز پس از آنکه "رنگین دادفر سپنتا" مشاور امنیت ملی افغانستان از ملاقات یک هیات افغانی با "ملا برادر" خبر داد، مقامات حکومت افغانستان بلافاصله این خبر را رد کردند.

واکنش حکومت
" عمر داوود زی " سفیر افغانستان در پاکستان و همچنان "ایمل فیضی" سخنگوی رییس جمهور افغانستان این موضوع را رد کرده اند. ایمل فیضی در صحبتی با رادیو آشنا گفت:
" برای رسیدن به صلح و انجام مذاکرات با مخالفین مسلح افغانستان ، حکومت این کشورتلاشهایی را به راه انداخته است؛ اما اینکه کدام هیاتی به نمایندگی افغانستان به پاکستان رفته و با ملا برادر ملاقات کرده باشد ، ما این گفته ها را رد می کنیم."

تلاش برای رهایی ملا برادر
"ملا برادر" یکی از رهبران ارشد طالبان ، دو سال قبل توسط ( آی اس آی) سازمان استخبارات پاکستان دستگیر شد و به اساس گفتۀ " محمد اسماعیل قاسمیار" مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح ، تقاضای حکومت افغانستان برای رهایی وی تا کنون به جایی نرسیده است.

آقای قاسمیار در صحبتی با رادیو آشنا گفت :
" شورای عالی صلح از دیر زمانی به این سو تلاش کرده است تا ملا برادر و شماری از همقطاران او را که در زندان پاکستان به سر میبرند ، رها گردند و بار ها از پاکستان خواسته شده تا در مورد حسن نیت نشان دهد ."

واکشن پاکستان
وزارت داخلۀ پاکستان با نشر خبرنامۀ ملاقات هئیت افغان با ملابرادر را رد کرده است. به گزارش رسانه های پاکستان مقام های آن کشور در مورد آزادی "ملا برادر" غور می کنند.
در حالیکه اظهارات سفیر افغانستان در پاکستان و سخنگوی ریس جمهور افغانستان در تناقض با گفته های آقای "سپنتا" قرار گرفته است ، تاهنوز روشن نیست که چرا پاکستان شماری از شخصیت های طالبان را در زندان آن کشور در بند نگهداشته است.

"اعجاز ختک" حقوقدان و تحلیلگر پاکستان به این باور است که پاکستان برای برجسته ساختن نقش خود در مذاکرات صلح دست به چنین اقدامی زده است.
آقای ختکمی گوید:
" ملا برادر یکی از مقامات طالب بود. وی دستگیر شد زیرا بدون اجازۀ پاکستان با حکومت افغانستان در تماس بود... و این چیزی است که حکومت پاکستان آنرا نمی خواهد. پاکستان آرزومند ایجاد صلح در افغانستان است ولی آنرا با در نظر داشت شرایط خود تقاضا می کند ."

سایر منابع
به گزارش "تاند" یک وبسایت افغانها شماری زیادی از مقامات طالبان در زندان های پاکستان به سر میبرند. این گزارش ها در حالی منتشر میگردد که "ملا عبیدالله" وزیر دفاع دوران حاکمیت طالبان در زندان پاکستان هلاک شده است.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG