لینک های دسترسی

Breaking News

شورای علمای افغانستان، علمای پاکستانی را به مناظره فراخواند


شورای علمای افغانستان جنگ بر ضد گروه داعش را واجب دانسته است
شورای علمای افغانستان جنگ بر ضد گروه داعش را واجب دانسته است

شورای علمای افغانستان از علمای پاکستانی خواستند تا در حضور شماری از علمای مشهور جهان اسلام، راجع به اوضاع جاری و حیثیت شرعی نظام در افغانستان بحث علمی کنند.

مولوی محمد قاسم حلیمی، سخنگوی این شورا، در حضور مولانا قیام الدین کشاف رئیس شورای علمای افغانستان اعلامیه‌ علمای افغانستان را در مورد مناظره با علمای پاکستانی خواند.

در بخشی از اعلامیۀ شورای علمای افغانستان آمده است "باید علمای واقعی و خدا ترس پاکستان همراه با علمای جید و مشهور جهان اسلام با علمای دینی افغانستان در یک مناقشه علمی و دینی اشتراک نمایند، تا مطابق کتاب الله و سنت نبوی، موقف شرعی اوضاع افغانستان معلوم گردد".

علمای دینی افغانستان در مقابل پاکستان و علمای حکومتی آن کشور پس از آن واکنش نشان دادند که مولانا فضل ‌الرحمان، رهبر جمعیت‌العلمای پاکستان در یک همایش علمای دینی کشورش گفت "تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند تامین صلح در آن کشور ممکن نیست".

این بار نخست نیست که مولانا فضل الرحمان بر ضد افغانستان و نظام سیاسی این کشور لب می‌گشاید، او در گذشته نیز چندین بار بر ضد دولت افغانستان سخن گفته و حتا شورشگری طالبان را بر ضد نیروهای افغان "جهاد" و "روا" خوانده بود.

هرچند علمای دینی افغانستان، مولانا فضل‌الرحمان، را عالم دین و اهل فتوا نمی‌دانند، با آنهم اظهارات وی را خطرناک توصیف می‌کنند و به همین خاطر است که امروز اظهارات وی را به چالش کشیدند.

مولوی عزیزالله، رییس علمای ناحیه سوم کابل اظهارات آقای رحمان را "غیرمسوولانه" و "فرمایشات سیاسی و استخباراتی پاکستان" خواند که به گفتۀ وی هیچ اعتبار "علمی و شرعی" ندارد.

در اعلامیه، شورای علمای افغانستان استدلال کرده است که مولانا فضل الرحمان "اعمال غیر انسانی و وحشیانۀ گروه تکفیری و خوارج" را که انتحار و انفجار در مساجد، مدارس، مکاتب، شفاخانه‌ها و جاده‌ها است، جهاد می‌داند.

این در حالی است که علمای جید و مشهور جامعه الازهر مصر حمله برشفاخانه سردار داود خان را "غیر شرعی" خوانده و محکوم کرده بودند.

شورای علمای افغانستان همچنان در این اعلامیه داعش را "گروه تروریستی تکفیری" عنوان کرده و مبارزه بر ضد این گروه‌ را واجب دانسته است.

XS
SM
MD
LG