لینک های دسترسی

Breaking News

پیمان امنیتی با امریکا را کی تصویب کند؟


مقامات وزارت خارجه میگویند که مرحله بعدی مذاکرات برای نهایی کردن قرارداد امنیتی به زودی آغاز میشود. اما آزمون های فرا راه تصویب توافقنامه امنیتی دوجانبه میان افغانستان و امریکا پا برجا باقی مانده است.

جانان موسی زی, سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز یکشنبه در کابل گفت که قرار است تا چند روز آینده دور چهارم مذاکرات روی نهایی کردن پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا در کابل آغاز شود.

موسی زی افزود که توقع میرود
متن این قرارداد به زودی نهایی گردد:"مذاکرات که تا حال صورت گرفته درفضای مثبت و دوستانه بوده است. این مذاکرات ما ادامه دارد و امیدوار استم که درآینده نزدیک آن را نهایی کنیم."

سخنگوی وزارت خارجه علاوه کرد که پیمان امنیتی دوجانبه با ایالت متحده امریکا بربنیاد منافع ملی صورت میگیرد و افغانستان آماده است پس از نهایی شدن متن، این قرارداد را امضا کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که تصویب نهایی این پیمان از وظایف لویه جرگه است و آماده گی برای تدویر لویه جرگه جریان دارد ولی تاریخ دقیق برگزاری تا هنوز تعیین نشده است.

در این حال شماره از اعضای ولسی جرگه بر این طرح حکومت انتقاد کرده میگویند که تدویر لویه جرگه اعتماد شورای ملی را تحت سوال میبرد.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" تصویب معاهدات، موافقتنامه ها یا پیمان های ستراتیژِیک افغانستان با سایر کشور ها یا نهاد های بین المللی از وظایف اساسی ولسی جرگه است."

از نهایی شدن این پیمان در حالی بحث صورت میگیرد که نصرالله ستانکزی استاد فاکولته حقوق پوهنتون کابل نیز تصویب چنین سند را از صلاحیت های شورای ملی افغانستان دانسته افزود:" میکانیزم این روند این است که پس از امضا به شورای ملی افغانستان فرستاده میشود و تا زمانی که شورای ملی آنرا تصویب نکند، این پیمان جنبه قانونی و اجرایی را به خود نمیگیرد."

هر چند مقام های افغان امضای موافقت نامۀ امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن را به سود افغانستان توصیف کرده اند اما شمار زیادی مسایل از جمله حضور سربازان امریکایی، شماره پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان و از همه مهمتر معافیت عدلی و قضایی سربازان امریکایی مستقر در افغانستان از مسایلی است که هر دو طرف روی آن چانه زنی های زیادی دارند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG