لینک های دسترسی

Breaking News

سهم زنان در حکومت آینده نادیده گرفته نشود - فعالان


مشارکت زنان در دور دوم انتخابات ۳۸ در صد بود
مشارکت زنان در دور دوم انتخابات ۳۸ در صد بود

شماری از زنان افغان می گویند که کشمکش های موجود انتخاباتی آنان را نگران کرده است و هراز از آن دارند که با رای زنان در بازی های سیاسی پشت پرده معامله شود.

اعضای شبکه زنان افغان همچنان می گویند که در حل بن بست موجود سیاسی به میان جیگری سازمان ملل متحد و وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا، نقش زنان نادیده گرفته شده است و این مساله برای زنان به شدت نگران کننده است.

سمیرا حمیدی، عضو شبکۀ زنان افغان گفت که در میانجیگری میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری که بر تشکیل حکومت وحدت ملی توافق شد، چرا زنان افغان حضور نداشتند و نقش آنان نادیده گرفته شد.

فعالان این شبکه می گویند که اگر در ساختار حکومت وحدت ملی نیز نقش زنان از نظر انداخته شود، زنان افغان به صدا برخواهند خاست.

نیلاب مبارز، سخنگوی هیأت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما در پاسخ به این نگرانی های زنان افغان پاسخ روشنی نداد، اما گفت که ملل متحد بر اساس میثاق های بین المللی از حقوق زنان در تمام عرصه ها حمایت خواهد کرد.

خانم مبارز گفت که سازمان ملل متحد از مشارکت مساویانۀ زنان و مردان در همه عرصه های اجتماعی به شمول حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنگونه که در اسناد معتبر بین المللی صراحت یافته است، پشتیبانی می کند.

فعالان شبکۀ زنان افغان می گویند که نامزدان باید به شعار های شان در زمان انتخابات که تامین حقوق زنان در عرصه های مختلف بود، اکنون باید جامۀ عمل بپوشانند.

از سوی دیگر در پاسخ به این نگرانی ها، آزیتا رفعت سخنگوی تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی گفت که در حکومت وحدت ملی سهم و جایگاه زنان نادیده گرفته نخواهد شد.

خانم رفعت می گوید که دستآورد های ۱۲ سالۀ زنان به بازی گرفته نشده و آنان هیچگاهی قربانی نخواهد شد. او افزود که اگر قرار است که افغانستان به سوی آیندۀ صلح آمیز و با ثبات به پیش برود، نباید از حقوق نیم پیکر جامعه چشم پوشی شود.

بر اساس ارقام ابتدایی که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ارایه کرد، مشارکت زنان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بالاتر از ۳۸ در صد بود.

XS
SM
MD
LG