لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت با زنان؟ به شماره ۱۱۹ زنگ بزنید


صدها مورد خشونت از طریق تلیفون گزارش شده است
صدها مورد خشونت از طریق تلیفون گزارش شده است

مقام های افغان صدها شکایت در ارتباط با خشونت در مقابل زنان و دختران را از طریق تلیفون ثبت کرده اند.

۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت در مقابل زنان است و در افغانستان نهادهای حکومتی و جامعه مدنی کمپاین شانزده روزه را برای گسترش آگاهی مردم در باره خشونتهای جنسیتی براه انداخته اند.

خشونت با زنان فقط مشکل افغانستان نیست اما آمار و ابعاد این گونه خشونت ها در این کشور، تکان دهنده است.

از تبعیض در اجتماع گرفته تا قتل های ناموسی، زنان و دختران در افغانستان با انبوهی از مشکلات و تهدیدها بسر می برند و در بیشتر موارد به عدالت دسترسی ندارند.

حکمت شاهی، رئیس بخش حقوق بشر در وزارت داخله افغانستان می گوید که از آغاز سال روان صدها مورد خشونت با زنان از طریق تلیفون ثبت گردیده است.

آقای شاهی گفت "از طریق مراکز اطلاعاتی ۱۱۹ پولیس به شکایات و واقعات خشونت علیه زنان رسیده گی صورت می گیرد. چنانچه از شروع سال جاری الی اکنون به تعداد ۴۰۶ قضیه مختلف خشونت علیه زنان را ریاست عمومی حقوق بشر و زنان و امور اطفال در سطح ولایات و مرکز ثبت دارند."

اضافه بر این، بر اساس ارقامی که وزارت امور زنان ارایه جمع آورده کرده است از اول ماه حمل سال ۱۳۹۳ تا اخیر ماه عقرب ۲۲۲۴ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که ۵۸۳ قضیه لت و کوب و ۳۴ قضیه تجاوز جنسی در این رقم شامل است.

مشخص نیست که پس از ثبت موارد خشونت با زنان در عرصه عدالت و دادخواهی چی اقداماتی صورت گرفته است.

بر اساس سروی یک موسسه غیرحکومتی، اکشن اید، اکثریت زنان افغان به نهادهای قضایی کشورشان اعتماد ندارند.

زنان در پولیس

افغانستان در زمان حاضر بیشتر از ۱۳۰ هزار منسوب پولیس ملی دارد اما در این میان شمار زنان بسیار اندک است. مقام ها در وزارت داخله گفتنه اند که تلاش می ورزند تا سال آینده میلادی حدود پنجهزار زن را در صفوف پولیس ملی استخدام کنند.

حالا ۲۲۰۰ زن در پولیس ملی ایفای وظیفه می کند.

جمال عبدالناصر صدیقی، معین امنیتی وزارت داخله افغانستان می گوید تبعیض های جنیستی، عدم آگاهی مردم در باره کار در پولیس و رسوم و عنعناتی که باعث محدودیت در کار زنان می شود از جمله دلایل اساسی است که مانع استخدام زنان بیشتر در صفوف پولیس و اردوی ملی می گردد.

آقای صدیقی همچنان گفت که برخورد غیرمسلکی افسران مرد در پولیس ملی هم باعث می شود که زنان با کار در پولیس علاقه نگیرند.

XS
SM
MD
LG