لینک های دسترسی

Breaking News

زنان و دختران افغان و ورزش تکواندو


Afghan women teakwondo
Afghan women teakwondo

در افغانستان اکنون بانوان به تمرینات ورزش‌های رزمی ادامه میدهند. کلب ITTF یکی از محدود کلب های است که زنان و دختران تمرینات ورزش تکواندو را در آن انجام میدهند. این کلپ در حدود ۶۰ شاگرد و دو سرمربی بانو دارد.

بانوان تکواندو کار در این کلب می‌گویند که می‌خواهند با فرا گرفتن تمرینات ورزشی تکواندو در برابر تبعیض جنسیتی مبارزه کنند و توانایی خود را نشان دهند. معاون کلپ ITTF می‌گوید این کلپ 12 سال می‌شود که فعالیت دارد و چهارسال از آغاز بخش بانوان آن می‌گذرد.

عبدالرازق مسعود مهدوی معاون این کلب میگوید که چهار سال قبل با سه بانو تمرینات تکواندو برای بانوان را آغاز کردند.

او گفت:" تمرینات ما در اوایل با دو سه نفر شروع شد. واقعأ مشکلاتی فرا راه ما بود چه در المپیک، چه در رسمیات دولت و هم‌چنان در بین مردمی که بودیم، بعد از تلاش‌های زیاد توانستیم که آرام، آرام شاگرد جذب کنیم. امروز ما مربی اناث داریم. مربی بانوی که شاگردان ما را تمرین می‌دهد مربی تیم ملی تکواندوی افغانستان نیز است."

آقای مهودی افزود که سرمربی‌های این کلب کمربند سیاه دارند.

به گفتۀ آقای مهدوی آنان هیچ‌گونه کمکی در زمینۀ فعال‌سازی بخش آموزش‌های تکواندو برای بانوان از فدراسیون ملی و نهادهای دولتی بدست نیاورده اند و این بخش را با هزینۀ شخصی فعال ساخته اند.

اما آمریت توسعه ورزش زنان در فدراسیون ملی تکواندو به صدای امریکا گفت که به کلب های ورزشی مخصوص بانوان از سوی فدارسیون ملی و تربیت بدنی افغانستان کمک‌های صورت میگیرد.

محرومیت زنان از ورزش

آقای مهدوی گفت که وقتی زنان و دختران افغان را میدید که از دسترسی به ورزش محروم بودند، تصمیم به ایجاد این کلب کرد."پسر می‌توانست آزادانه فوتبال کند، هر روزشی را که دوست داشت، تکواندو، بوکس؛ اما متأسفانه برای دخترها چنین فضای مساعد نبود. دیگر اینکه فضای امن نبود که آنجا بروند و با خاطر آرام روزش کنند."

صالحه صفدری ۱۸سال عمر دارد. او دارنده کمربند سیاه است یعنی درجۀ سرمربی را دارد. از شش ساله‌گی تمرینات تکواندو را با حمایت خانواده و علاقمندی خودش آغاز کرده است.

بانو صفدری به صدای امریکا گفت که دوست دارد توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد و با مشکلاتی که او و دیگر زنان در اجتماع افغانستان مواجه است مباررزه نماید.

سرمربی تیم تکواندو تأکید می‌کند که نمی‌گذارد تبعیض جنسیتی در جامعه و مشکلات موجود مانع پیشرفت‌ش شود.

او اضافه کرد"مشکلاتی است خرد و ریز است؛ اما می‌گذرد. جامعۀ ما جامعه سنتی است. به هرحال افتخار می‌کنم که در این‌جا رسیدیم و البته تشویق هم شدیم."

حمیرای ۱۲ساله که در انجمن ملی تکواندوی ITTF شاگرد است با اراده می‌گوید که می‌خواهد در آینده در ورزش تکواندو صاحب ریکورد شود.

پس از بیشتر از یک‌ونیم دهه مبارزۀ پیگیر زنان در افغانستان، آهسته آهسته جامعه برای آنان باز می‌شود و زمینۀ فعالیت‌های بیشتر برای‌شان مساعد می‌گردد. با آنکه هنوز با مشکلاتی جدی در اجتماع سنتی افغانستان روبه‌رو اند.

در تمام افغانستان ۵۸ کلب ورزشی برای بانوان وجود دارد که ۵۴ کلب در کابل و چهار کلب در ولایات فعالیت دارند. فعالیت این کلب ها در بخش‌های ورزش‌ رزمی و فیتنس است. به گفتۀ فدراسیون ملی افغانستان اکثریت کلب های رزمی، ورزش‌های تکواندو و کاراته را آموزش می‌دهند.

XS
SM
MD
LG