لینک های دسترسی

Breaking News

حملات عساكر افغان بر خارجی متوقف شود


نیویارک تایمز در مورد تغییر مشی ناتو در ارتباط به حملات بر عساکر آن قوا
نیویارک تایمز در مورد تغییر مشی ناتو در ارتباط به حملات بر عساکر آن قوا
جنرال جان الن، قوماندان ارشد ناتو در افغانستان، چهارشنبه گذشته، تقاضای یک جلسه اضطراری را برای رسیدگی به افزایش این حملات نمود. جنرال الن در این نشست در حالیکه بیشتر از ۴۰ قوماندان نظامی ناتو موجود بود، بر متوقف نمودن فوری این کشتار ها که باعث ضعیف شدن روحیات عساکر میشود تاکید نمود.

برای جلوگیری از همچو حملات، یکی از اقدامات، دستور حمل سلاح پر به عساکر امریکایی و ناتو میباشد تا در صورت حمله همکاران افغان شان بتوانند از خود دفاع نمایند.

روزنامه نیویارک تایمز حاکی است، اقدام دیگر، که حال اولویت دارد، پروگرامی بنام فرشته محافظ میباشد که بر اساس آن یک یا دو عسکر خارجی در هر ماموریت و یا ملاقاتی، نظاره گر عساکر افغان باشند. این محافظین به افغانها ها معرفی و شناسایی نمی شوند و باید برای گلوله باری بر هر کسی که مشکوک باشد، آماده باشند.

نظامیان ناتو به گفته نیویارک تایمز، این حملات را تحت بررسی قرار داده اند و نتایج مقدماتی، نگران کننده میباشد، زیرا نشان میدهد که فقط تعداد محدودی از ۳۱ حمله سال جاری، نتیجه تحریکات طالبان بوده است که مبین این نکته است که سطح نارضایتی و خشم در بین نیرو های امنیتی افغانستان، شاید روند تدریسی ناتو را که متکی به اعتماد و همکاری عساکر افغان میباشد، به مشکل مواجه سازد.

مساعی جدی تر برای متوقف نمودن حملات عساکر افغان به همکاران غربی شان، حاکی از آن است که این مسله تا چی حدی از کنترول خارج شده است و تا چی اندازه ای این امر در روند انتقال مسؤولیت های امنیتی از ناتو به اردوی افغانستان را مواجه به خطر نموده است.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز ، این حملات در یک مقطع حساس سیاسی به وقوع می پیوندد، به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده فقط چند ماه باقی مانده است و اعتراضات خانواده های این عساکر مقتول در داخل امریکا، شاید حمایت از این جنگ نه چندان محبوب را کاملاً از بین ببرد.

جنرال جان الن، قوماندان عمومی قوای ناتو در افغانستان
جنرال جان الن، قوماندان عمومی قوای ناتو در افغانستان
نیویارک تایمز مینویسد دیده شود که اقدامات جدید، میتواند تفاوتی را ایجاد کند یا خیر، زیرا باوجود تغیراتی که قبلاَ وارد آمده بود، حملات ادامه یافت. فقط دو روز بعد از جلسه اضطراری جان الن، دو حمله دیگر صورت گرفت که در نتیجه آن دو مربی نیرو های خاص کشته شده و دو عسکر امریکایی مجروح شدند.

جنرال الن از طریق یک سخنگوی خود به روز شنبه اظهار داشت که متاسفانه همچو عقب گرد های اتفاق خواهد افتاد ولی اراده و تعهد ما در این راستا قویاً بر جا باقی است.


اما روزنامه ادامه میدهد همچو پیشگیری ها، خالی از خطر نیست و امکان دارد فاصله بین عساکر ناتو و افغان را بیشتر ساخته و به تصادمات بیشتر فرهنگی و شخصی بی انجامد.

در اکثریت حملات مخصوصاً در حمله دهم آگست در هلمند، مربی های عساکر افغان هدف قرار گرفتند که به گفته سید رحمان، یک قوماندان اردوی افغانستان در ولایت کنر، شاید بیشتر به فرهنگ عساکری ارتباط داشته باشد که در مناطق روستایی بزرگ شده اند و طرز فکر شان با مربی های امریکایی شان تفاوت زیاد داشته باشد.

رحمان میگوید این عساکر به جز مذهب و سنن محلی خود، با چیز دیگری آشنا نمیباشند و وقتی رفتار عساکر خارجی را که کاملاً با آنان تفاوت دارد مشاهده میکنند، درک آن برای شان مقدور نمی باشد و این طرز تفکر باعث بدبینی در بین آنان میشود.


روزنامه نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، این حملات، نگرانی را در بین افغانها هم بیشتر ساخته است. گلاب منگل، والی هلمند بعد از واقعه دهم آگست یک جلسه اضطراری را دایر نمود.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG