لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش پول جعلی در بازارهای افغانستان


شهروندان ولایت بلخ از افزایش روز افزون بانک نوت های جعلی در حالی نگران اند که تنها بانک ها و ماشین های صرافی می تواند این پول ها را شناسایی کند در غیر آن فرق آن با بانک های نوت های اصلی توسط افراد عادی دشوار است.

دست فروشان و تجار بلخ میگویند روزانه هزار ها افغانی با پول جعلی در بازار معامله میشود. این افراد می گویند موجودیت این بانک نوت ها اعتبار پول افغانی را کاهش داده و بر معالامات خرید و فروش روزمره تاثیر منفی گذاشته است.

احمد الله دست فروشی که روزانه در مسیر جاده مولانا جلال الدین مزارشریف کارت مصرف مبایل می فروشد می گوید که یک پنجصدی برایش داده بودند و زمانی که برای به دست آوردن "پول خورد"، نزد کس دیگری مراجعه کرد و دریافت که آن بانک نوت جعلی است.

نه تنها احمد الله بلکه شهروندان عادی مزار شریف که برای خرید اجناس و مواد اولیه به بازار می روند شکایت دارند که در زمان تبادله بانک نوت های هزار افغانی و پنجصد افغانی برای دریافت پول خورد، پول های جعلی را دریافت می دارند.

بانک نوت اصلی پنجصد افغانی
بانک نوت اصلی پنجصد افغانی

عبدالغفار که بزاز است ادعا دارد که برای انتشار بانک نوت های جعلی، بیشتر از زنان استفاده میشود. او می گوید زمانی که دکان اش مزدحم میباشد زنان می آیند و با خرید پارچه، پول جعلی می پردازند. عبدالغفار می گوید روزانه دوصد افغانی عاید ندارد، و اگر پنجصد یا یک هزار بانک نوت جعلی دریافت کند، چگونه میتواند تجارت خود را به پیش ببرد.

میوه فروشان مزارشریف هم عین شکایت را داشته و هر فروشنده میوه، دسته های از بانک نوت های جعلی را نزد خود آرشیف نموده بودند.

در کنار بانک نوت های جعلی و تقلبی پول افغانی، اسعار خارجی مانند کلدار، دالر، تومان و بانک نوت های کشور همسایه نیز بانک نوت های جعلی دارند که گروه های مافیایی در بازار ها آنرا با مهارت خاص در داد وستد شان معامله میکنند.

محمد خان معاون عملیاتی د افغانستان بانک در ولایت بلخ می گوید که بانک نوت های جعلی صد، پنجصد و هزار افغانی مشخصات بانک نوت اصلی را ندارد و نیاز است که مردم برای شناخت بانک نوت های اصلی توجه کنند.

معاون عملیاتی بانک دولتی افغانستان در مزارشریف میگویند که در همکاری با نیرو های امنیتی جلو تبادله پول های جعلی را میگیرند.

محمد خان گفت دا فغانستان بانک یک دفتر بنام نظارت امور مالی دارد که همواره از بازار بررسی میکند تا پول جعلی در بازار نبوده و مردم به پول افغانی داد و ستد بکنند نه به دالر و کلدار.

نگرانی ها از افزایش بانک نوت های جعلی در بازار های مزارشریف درحالی اوج میگیرد، که اخیرا باشندگان شمال افغانستان از کاهش بانک نوت های خورد مثل ده تا بیست و پنجاه افغانی نیز شکایت نموده می گویند به دلیل عرضه نشدن بانک نوت های ده تا پنجاه افغانی، بانک نوت های خورده فرسوده شده و قابل گردش در بازار نمی باشد.

جنجال پول جعلی تنها در ولایت بلخ دیده نشده بلکه در کابل و شهر های دیگر هم شکایت مردم از این ناحیه بلند شده است.

یک صراف در کابل گفت باوجودی که بانک نوت های جعلی با مهارت ساخته شده است اما بهترین طریقه شناسایی آن لمس کردن و یا دست کشیدن بر روی بانک نوت است. در ضمن به گفته دیگر صرافان، نوشته ها بر بانک نوت های اصلی درشتر می باشد.

همچنان گفته میشود که رنگ پول جعلی کمی کم رنگ تر بوده و اگر گوشه ای از بانک نوت جعلی را در آب داخل کنید، کاغذ آن از وسط جدا می شود.

افغانستان در جمله کشور های قرار دارد که مردم در داد ستد ها از معاملات بانکی استفاده نکرده و بیشتر با پول نقد معاملات تجارتی را انجام می دهند.

XS
SM
MD
LG