لینک های دسترسی

Breaking News

تقویت قوای پاکستان در امتداد سرحد با افغانستان


سرحد چمن
سرحد چمن

مسدود بودن گذرگاه های سرحدی تورخم و چمن و اسقرار قوای توپخانه پاکستان در این ساحات، بر علاوه این که موجب فرار مردم از ترس اوج گیری تنش ها شده است، خسارات مالی شدیدی را بر تجار افغان که کالا های شان در سرحدات متوقف شده، باقی گذاشته است.

بر اساس آخرین گزارش ها، حکومت پاکستان نیرو های نظامی خود را در امتداد سرحد با افغانستان، تقویت کرده است. مقام های افغان با تایید این خبر به صدای امریکا گفتند که نیرو های افغان هم در سه ولایت ننگرهار، کنر و نورستان، کاملاً آماده می باشند.

جنرال محمد ایوب حسین خیل قوماندان پولیس سرحدی در شرق افغانستان با بیان این مطلب به رادیو آشنا گفت "اردوی پاکستان در نقطه صفری، تانک های زرهی و سلاح توپچی خفیف و ثقیل خود را جابجا کرده و نیرو های اضافی را به سرحدات فرستاده است."

جنرال حسین خیل گفت از طریق رسانه ها به مردم افغانستان پیام داد که هر کسی که خواب و خیال اشغال افغانستان را داشته باشد این خواب را به گور خواهد برد.

تاکید بر همکاری دو جانبه

این در حالیست که لوی درستیز قوای مسلح پاکستان، امروز دوشنبه به نیرو های آن کشور دستور داد تا با همتا های افغان خود برای جلوگیری از تردد دهشت افگنان از سرحدات، همکاری کنند.

از جانب افغانستان نیز بر اهمیت این همکاری تاکید شده است. عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان با اشاره بر این که استفاده از تهدید نتیجه بخش نبوده و هم مسیر همکاری در مبارزه با دهشت افگنی را منحرف میسازد، گفت که راه حل اساسی قضیه همکاری صادقانه است.

خسارات جانی و مادی

با افزایش تنش ها بین افغانستان و پاکستان، صد ها خانواده که در امتداد سرحد بین دو کشور زندگی میکنند، از خانه های شان بیجا و شمار دیگری از افراد ملکی بر اساس گزارش ها در حملات راکتی و توپخانه پاکستان به جانب افغانستان، کشته شده اند.

بر اساس گزارش ها، انسداد سرحدات باعث شده تا صد ها لاری حامل خوراکه و امتعه تجارتی در دو طرف سرحد متوقف شده و با سرنوشتی مواجه میباشند.

خان جان الکوزی، معاون هیئات مدیره اطاق های تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با صدای امریکا تاثیر مسدود بودن این معبر های سرحدی را بر اقتصاد افغانستان بسیار زیان بار خواند.

آقای الکوزی گفت روزانه تخمینی بین ۳ تا ۴ ملیون دالر به اقتصاد هر دو کشور خساره رسیده است.

قرار اظهارات آقای الکوزی تا حال بیش از ۵۰۰۰ لاری حامل امتعه در دو طرف سرحد متوقف میباشد. اما او اضافه می کند که با مشکلاتی که تجار افغان طی سال ها در امور تجارتی با پاکستان داشته است، حال ترانزیت امتعه تجار افغان فقط ۲۰ در صد از راه کراچی می باشد و باقی از راه چابهار، بندر عباس، حیرتان و راه آقینه صورت می گیرد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG