لینک های دسترسی

Breaking News

اطمینان دهی پاکستان برای از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان


سید حسین عالمی بلخی و سرتاج عزیز
سید حسین عالمی بلخی و سرتاج عزیز

خشونت های اخیر در افغانستان به ویژه انفجار این هفته در شهر کابل که بیش از ۷۰ کشته و صد ها زخمی به جا گذاشت منجر به آن شد که شماری از مقام های افغان خواهان پایان بخشیدن به مشی مذاکره با طالبان گردند.

اما سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان حکومت افغانستان امروز بعد از ملاقات با سر تاج عزیز، مشاور صدراعظم پاکستان گفت: " آنان به ما اطمینان دادند که تا یک ماه دیگر پروسۀ صلح از سر گرفته می شود و این می تواند برای امیدوار ساختن مهاجران جهت برگشت ، خیلی موثر باشد."

با موجودیت رهبران طالبان در پاکستان، حکومت افغانستان از اسلام آباد خواسته است تا این رهبران را به پای میز مذاکره بکشانند. اسلام آباد اعتراف میکند که نفوذ محدودی بر بعضی از گروه های طالبان دارد اما می گوید که کنترولی بر فعالیت های این گروه تندرو در داخل افغانستان ندارد.

قرار بود دور نخست مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان به میزبانی پاکستان، در ماه مارچ برگزار شود اما این گروه در آخرین لحظه اعلام کرد که در مذاکرات حاضر نخواهد شد.

مهاجرین افغان در پاکستان
مهاجرین افغان در پاکستان

آقای بلخی غرض مذاکره روی مشکلاتی که مهاجران افغان در پاکستان با آن مواجه اند مانند آزار و اذیت از جانب پولیس پاکستان، اخراج های اجباری و توقیف های غیر قانونی در جریان عملیات های ضد دهشت افگنی، به پاکستان سفر کرده است.

عبدالقادر بلوچ وزیر امور مهاجران پاکستان گفت که به همتای افغان خود اطمینان داده است که به شکایت های مهاجران افغان در مراحل مختلف رسیدگی خواهد شد. بلوچ گفت اکثر مهاجران اقتصادی افغان که راجستر نشده اند با این مشکلات مواجه میباشند. او گفت برای رسیدگی به این معضل، حکومت پاکستان به کمک حکومت افغانستان تا یک ماه دیگر مراحل ثبت نام بیش از یک و نیم ملیون مهاجر بدون سند افغان را آغاز خواهد کرد.

وزیر امور مهاجران پاکستان در مورد اضافه کرد : "به زودی این کار تمام می شود و امیدواریم آن عده از مهاجران افغان که راجستر نشده اند، ثبت نام شده و اسناد افغانی خود را دریافت کنند و ما هم سابقه یی از آنان داشته باشیم تا شکایات شان مبنی بر آزار و اذیت و محاکمه به شکل نادرست آن خاتمه یابد. این امر به زودی خاتمه خواهد یافت."

آقای بلوچ گفت که در حدود یک و نیم ملیون مهاجر ثبت شده افغان در پاکستان زندگی میکنند و او به زودی برای تمدید اقامت این افراد تا ختم سال ۲۰۱۷، پیشنهادی را به کابینه فدرال ارسال خواهد داشت. موعد اقامت رسمی مهاجران راجستر شده افغان در پاکستان در سی ام ماه جون امسال، خاتمه می یابد.

گزارش: ایاز گل، خبرنگار صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG