لینک های دسترسی

Breaking News

چرا طالبان افغان در فهرست دهشت افگنان خارجی امریکا شامل نیست


طالبان که در افغانستان و پاکستان عین نام را دارند و بم گذاری های مشابه انتحاری را انجام داده، غیر نظامیان را با معافیت میکشتند، تمام خصوصیت های گروه های مخوف دهشت افگن را دارند، اما چرا تحریک طالبان پاکستانی در فهرست دهشت افگنان خارجی وزارت خارجه امریکا قرار دارد و طالبان افغان در این فهرست شامل نمی باشند.

آیا حقیقت دارد که طالبان پاکستانی به عنوان یک گروه دهشت افگن شناخته میشوند و طالبان افغان فقط به عنوان یک گروه شورشی شناخته میشوند که کنترول بخش های بزرگی از افغانستان را در دست داشته و آرزومند حکمروایی در آن کشور میباشند؟

اما دلیل اصلی این که چرا طالبان افغان در این فهرست شامل نمی باشد بیشتر روی ملاحظات سیاسی است که آیا معیارهای قانونی را برای این که به عنوان یک گروه دهشت افگن مشخص شود دارد و یا خیر.

مصلحت های سیاسی

برای این که یک سازمان از جانب وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان دهشت افگن اعلام شود، این گروه خارجی باید در دهشت افگنی دخیل بوده و تهدیدی برای اتباع امریکایی و یا امنیت ملی امریکا، محسوب گردد.

با این حال، مصلحت سیاسی، وزارت خارجه امریکا را وادار ساخته است تا نام این گروه را به فهرست ۶۱ سازمان دهشت افگن که از شاخه افغانستان داعش تا گروه فلسطینی حماس را در بر میگیرد، شامل نکند.

در ارتباط به طالبان، یکی از عوامل بازدارنده، نگرانی از این بود که گذاشتن عنوان دهشت افگن بر این گروه، مانع میشود تا ایالات متحده و حکومت افغانستان با طالبان تماس برقرار کنند، و مذاکرات صلح را دشوار میسازد.

جیمز دبنز، نماینده پیشین حکومت امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید جای شک نیست که طالبان گاهی عمداً غیر نظامیان را هدف قرار میدهند و این حملات تصادفی نمی باشد که این به ذات خود، مفهوم دهشت افگنی است.

اقای دابنز اضافه کرد در حالیکه این حقیقت برای اعلام این گروه منحیث دهشت افگن کافیست، اما سوال در اینجاست که آیا این اقدام منفعتی برای حکومت های امریکا و افغانستان دارد؟

اداره ترمپ و طالبان

بعد از آن که اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، جنگ علیه گروه های دهشت افگن اسلامی را با تعهد به اینکه دشمن باید با نامش خوانده شود، تشدید خواهد بخشید، این سوال شامل مباحث روی استراتژی جنگ افغانستان گردیده است.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان ارشد حمایت قاطع در افغانستان به صدای امریکا گفت سوال این که آیا نام طالبان به فهرست دهشت افگنان خارجی اضافه شود یک سوال بسیار مهم برای اداره جدید است و باید روی آن غور شود و این بخشی از مباحثه در هفته های آینده با حکومت جدید است.

باوجودی که جنرال نیکلسن حمایت خود را از این نام گذاری بیان نکرد اما نظرش کاملاً روشن بود. او طالبان را یک گروه محرک ترورستان خواند که با شبکه های دهشت افگن بشمول القاعده و حقانی، در تماس است.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این که آیا در نظر است طالبان شامل این فهرست گردد، به فرمان اجرایی سال ۲۰۰۲ که طالبان را " یک نهاد مخصوص دهشت افگنی جهانی" و لایحه سال ۲۰۰۸ کانگرس امریکا که می گوید طالبان باید به عنوان یک سازمان دهشت افگن روی دلیل مهاجرت پنداشته شود، اشاره کرد.

در حالیکه تعزیرات بر سازمان های دهشت افگن جهانی بیشتر بر تبادلات مالی آن تمرکز دارد، اگر یک گروه در فهرست دهشت افگنان وزارت خارجه امریکا شامل شود قادر به دریافت دیگر منابع از قبیل دریافت آموزش نبوده و به گفته آلیور کرچیک، وکیل قوانین تجارتی که در رشته تحریم های اقتصادی امریکا تخصص دارد، محدودیت های بیشتری را بر دهشت افگنان، وضع خواهد کرد.

کرچیک می گوید تنها شامل شدن این گروه ها در فهرست بین المللی ترورستان خارجی به ذات خود یک اقدام قوی است و میتواند تاثیر جدی بر افرادی در جهان داشته باشد که شاید با این گروه ها معاملاتی دارند.

جیمز دابنز می گوید حکومت افغانستان که برای مصالحه با طالبان تلاش دارد نمی خواهد تقاضا کند که این گروه دهشت افگن اعلام شود و اگر اداره ترمپ واقعاً میخواهد مانعی را در ارتباط با طالبان ایجاد کند، شاید این اقدام تاثیر گذار باشد.

این در حالیست که مایکل رایان، تحلیگر ارشد در بنیاد جیمز تاون در واشنگتن می گوید اعلام طالبان به عنوان یک گروه دهشت افگن شاید به حکومت ترمپ کمک کند که از نظر سیاسی، کشور های خارجی را که از طالبان حمایت می کنند، تحت فشار قرار دهد. ایالات متحده مدت هاست که پاکستان را به پناه دهی به طالبان متهم میکند، اتهامی که اسلام آباد آن را رد میکند.

گزارش: مسعود فریور، صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG