لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان اکسپرس به خاطر توهین به اسلام پوزش خواست


یک روزنامۀ که در افغانستان به زبان انگلیسی نشر می شود، به دلیل نشر مطلبی که گفته می شود در آن به دین و پیامبر اسلام اهانت شده است و واکنش های شدیدی را به بار آورده است، رسماً پوزش خواسته است.

روزنامۀ افغانستان اکسپرس نگاشته است که دست اندرکاران آن یا از روی سهو و غفلت و یا هم به دلیل مهارت و تسلط ناکافی به زبان انگلیسی این مضمون را به گونه درست مرور نکرده و نشر کرده اند.

نویسندۀ این مطلب با نام ای جی اهوار که ممکن نام مستعار باشد، طالبان و گروه دولت اسلامی را در زیر یک لوا، گروه های فاقد تحمل نسبت به سایر ادیان خوانده است. نویسنده همچنان قرآن شریف را یک ناول کهنه و خسته کن خوانده است.

عبد رب الرسول سیاف، یکی از فرماندهان شناخته شدۀ جهادی در واکنش به نشر این مطلب در صفحۀ فیسبوک خود نویسندۀ این مطلب را "مرتد و بی دین" خوانده و گفته است که وی جملات "گستاخانه و کفری" را در مورد خداوند و پیامبر اسلام نشر کرده است.

آقای سیاف در این پیام گفته است که منتظر است دولت افغانستان در رابطه به گرفتاری و به جزا رساندن اين جنايتكاران بی دين و مرتد چه تصميمی اتخاذ می کند.

در همین حال سید مخدوم رهین، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت به رادیو آشنا گفت که قانون رسانه های همگانی اهانت به دین و مقدسات و افترا و تهمت در حق اشخاص را ممنوع دانسته و چنین کاری خلاف قانون است.

آقای رهین گفت که تا کنون در این مورد شکایتی در وزارت اطلاعات و فرهنگ درج نشده است اما افزود که آن وزارت به زودی این موضوع را تحت غور و مطالعه قرار خواهد داد.

از سوی دیگر نهاد های مدافع حقوق رسانه ها نیز احترام به قوانین نافذ در افغانستان را از مسوولیت های عمدۀ رسانه ها می پندارند.

صدیق الله توحیدی، رئیس موسسۀ حمایت از خبرنگاران با اشاره به مادۀ ۴۵ قانون رسانه های همگانی می گوید که هیچ رسانه یی بر اساس قانون حق نشر مطالب مغایر اصول و احکام دین اسلام را ندارد.

روزنامۀ افغانستان اکسپرس همچنان گفته است که این مطلب توسط یکی از همکاران قلمی آن رسانه مقیم خارج از افغانستان نگاشته شده است.

در این پیام آمده است که این نویسنده همواره با ارسال مطالب جامع و ارزنده از اعتبار کامل در نزد افغانستان اکسپرس برخوردار بوده و شاید این امر سبب مرور سطحی و نشر مطلب اخیر وی شده باشد.

اما آقای توحیدی با باور کامل می گوید که نویسندۀ این مطلب در افغانستان اقامت داشته و متعاقب نشر این مطلب به پاکستان فرار کرده و در یکی از سفارتخانه های غربی درخواست پناهندگی داده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG