لینک های دسترسی

Breaking News

شش حملۀ هوایی ناتو برای شکست طالبان در کندز


رئیس جمهور غنی به خاطر جلوگیری از تلفات ملکی، حملات هوایی را به داخل شهر اجازه نداد
رئیس جمهور غنی به خاطر جلوگیری از تلفات ملکی، حملات هوایی را به داخل شهر اجازه نداد

نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در عملیات بازپسگیری شهر کندز از طالبان، حمایت هوایی سربازان ناتو را نیز با خود داشته اند.

براین تریبوس، مسوول مطبوعاتی ماموریت حمایت قاطع گفت که در جریان نبرد سه روز گذشته در کندز، سربازان امریکایی و ناتو شش حملۀ هوایی را به حمایت از سربازان افغان، بر مواضع طالبان انجام داده اند.

بنا بر تاکید حکومت افغانستان برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، اجازۀ هیچ گونه حملۀ هوایی ناتو در داخل شهر کندز داده نشد.

آقای تریبوس به صدای گفت که دو حمله به تاریخ ۲۹ سپتمبر انجام شد که حملۀ نخست حوالی ساعت ۹:۱۵ پیش از چاشت در حومۀ شهر کندز و حملۀ دوم حوالی ساعت ۱۱:۳۰ شام در اطراف میدان هوایی انجام یافت.

همچنان به تاریخ ۳۰ سپتمبر چهار حملۀ هوایی صورت گرفت که حملۀ نخست حوالی ساعت ۱:۰۰ صبح در حومۀ شهر، دو حملۀ دیگر حوالی ساعت ۵:۰۰ شام در اطراف میدان هوایی و یک حملۀ دیگر ساعت ۸:۰۰ شام در اطراف شهر کندز صورت گرفت.

تا هنوز مشخص نشده است که در حملات هوایی ناتو که به هدف آن مواضع شورشیان خوانده شده است، چه تعداد جنگجویان طالب کشته شده اند.

مسوول مطبوعاتی ناتو گفته است که از آنجاییکه ماموریت حمایت قاطع "غیر جنگی" است، نیروهای امریکایی و ناتو در حد مشاورت و معاونت در عملیات کندز دخیل بودند.

تغییر پالیسی امریکا

سخنگوی قصر سفید نیز گفته است که نقش سربازان امریکایی در عملیات کندز مشورتی بوده است و به گفتۀ وی شمار محدود حملات هوایی آنهم به خاطر حفاظت قوا صورت گرفته است.

جاش ارنست در کنفرانس خبری قصر سفید همچنان گفت که پالیسی ایالات متحده در قبال تعهد نظامی به افغانستان با درنظرداشت شرایط موجود در آن کشور می تواند آناً تغییر یابد.

جاش ارنست در کنفرانس خبری قصر سفید گفت که ایالات متحده به همکاری نزدیک با حکومت افغانستان ادامه خواهد داد تا مطمین شود که نیروهای افغان از قابلیت کامل برای حفظ دستآوردهای ۱۳ سال گذشته برخوردار شوند.

پس از پایان ماموریت جنگی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در دسمبر ۲۰۱۴ و خروج بخش اعظم این نیروها از آن کشور، ماموریت غیر جنگی ناتو زیر نام حمایت قاطع از جنوری ۲۰۱۵ با تمرکز بر مشاورت و آموزش سربازان افغان آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG