لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج انتخابات و آیندۀ قوای مسلح افغانستان


اعضای ارشد ستاد عبدالله عبدالله به روزنامۀ وال ستریت ژورنال گفته اند که اگر اشرف غنی احمدزی، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود، نهاد های امنیتی افغان از هم خواهد پاشید.

محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله و احمد ولی مسعود، یکی از حامیان اصلاحات و همگرایی، هشدار داده اند که به دلیل موجودیت تعلقات قومی و مذهبی در اردو و پولیس ملی افغانستان، اعلام نتایج نهایی انتخابات به نفع آقای غنی، سبب خواهد شد تمام منسوبین امنیتی از رئیس جمهور آیندۀ افغانستان اطاعت نکند.

آقای محقق به وال ستریت ژورنال گفته است " گروه ما بسیار فراگیر است و اگر نتایج انتخابات قابل قبول نباشد، اطمینان دارم که تمام نیرو های امنیتی از اشرف غنی اطاعت نخواهد کرد."

با پایان یافتن ماموریت جنگی نیرو های بین المللی به رهبری ایالات متحده در ختم سال ۲۰۱۴، تمام امید ها به خاطر پاسداری از نظام پس از طالبان به همین نیرو های افغان بسته شده است.

تلاش کردیم که از آقای محقق بخواهیم در این مورد، توضیحات بیشتری بدهد، اما موفق نشدیم.

فضل الرحمن اوریا، یک سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله اما گفت که وال ستریت ژورنال، اظهارات آقای محقق را تحریف کرده است.

آقای اوریا به رادیوآشنا گفت "در صحبت های که ما با استاد محقق داشتیم ایشان گفتند که صحبت هایشان تحریف شده و هرگز اینچنین حرفی را نزده اند."

آقای اوریا دربارۀ جزییات و هدف صحبت های آقای محقق چیزی نگفت.

اما با توجه به بحران سیاسی امروزی افغانستان، نگرانی از هم پاشی نیرو های امنیتی افغان، چقدر یک بینش واقع بینانه بوده می تواند؟

انشقاق در اردو

خالد مجیدیار، پژوهشگر افغان در انستیتوت امریکن انترپرایز می گوید، اگر پیش از اعلام نتایج، دو کاندید انتخاباتی به تفاهم سیاسی دست نیابند، امکان از هم پاشی قوای مسلح افغانستان بعید به نظر نمی رسد.

آقای مجیدیار گفت که از همین اکنون خبر های مبنی بر طرفداری برخی جنرالان از تیم های دوگانه به گوش می رسد.

به گفتۀ آقای مجیدیار برخی از آنها "به تعداد از رسانه ها گفته اند که اگر نتایج انتخابات به نفع کاندید دلخواه شان نباشد، آنان از حکومت بعدی پیروی نخواهند کرد."

این پژوهشگر افغان می گوید که "خطر جدی در بین خود حکومت و اردو می بینم. لذا اگر اعلام نتایج انتخابات قبل از یک توافق سیاسی صورت گیرد، به نظر من افغانستان به طرف بحران خواهد رفت."

اما وزارت دفاع افغانستان با رد این بینش می گوید که اردوی افغانستان بی طرف بوده و از هرگونه وابستگی سیاسی مبرا می باشد.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا گفت که اردوی ملی از تمام اقوام و ملیت های افغان متشکل شده، بی طرف به هیچ گروهی سیاسی تعلق ندارد.

آقای وزیری گفت که افراد "به صورت داوطلبانه به اردو پیوسته اند. من به این باور نیستم که خدانخواسته اردو متلاشی خواهد شد."

اردوی بی طرف

معاون سخنگوی وزارت دفاع تاکید ورزید که اردو بی طرف بوده "طرفدار هیچ کسی نیست و تنها مسؤولیت تامین امنیت افغانستان را بر دوش دارد و امنیت مردم و کشور را تامین می کند."

ایجاد نیرو های امنیتی افغان، پس از سقوط طالبان، در نتیجۀ تلاش پرهزینۀ صورت گرفته و قرار است ایالات متحده کم از کم تا ۲۰۱۷ میلادی، سالانه مبلغ ۴.۱ میلیارد دالر را در تجهیز و تمویل آن نیرو ها به مصرف برساند.

برخی از آگاهان با توجه به اوضاع عراق، پس از خروج نیرو های امریکایی از آن کشور در سال ۲۰۱۱، ابراز نگرانی کرده می گویند که احتمال دارد افغانستان نیز شاید با چالش های امنیتی و منطقه یی شبیه عراق دست و گریبان شود.

اما کارشناسانی همچو خالد مجیدیار، اوضاع افغانستان و عراق را کاملاً متفاوت از هم خوانده می گوید که افغانستان شاهد مشکلات آزادیخواهی، فرقه یی و مذهبی روان در عراق نمی باشد.

XS
SM
MD
LG