لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در مورد روابط با روسیه وضاحت داد


وزارت خارجۀ افغانستان از تلاش‌های روسیه در راستای تامین صلح در افغانستان قدردانی کرد
وزارت خارجۀ افغانستان از تلاش‌های روسیه در راستای تامین صلح در افغانستان قدردانی کرد

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که این کشور در زمینه‌های مبارزه با دهشت افگنی و قاچاق مخدرات روابط دوستانه و همکاری مؤثر و نزدیک با روسیه دارد و از همکاری مسکو برای تامین صلح در افغانستان قدردانی می‌کند.

دو روز پیش، سفارت روسیه در کابل با نشر پیامی ادعای برخی از مقام‌های افغان به شمول چند عضو شورای ملی افغانستان را در مورد حمایت مسکو از گروه طالبان "اتهامات بی اساس و فاقد مسوولیت" و "شایعات و خیال‌های خام" عنوان کرد.

وزارت خارجۀ افغانستان با نشر پیامی گفته است که این کشور با درنظرداشت منافع مشروع خود و همسایگان اش توانسته است "اجماع منطقه‌ای" را در خصوص مسایل عمدۀ منطقه به وجود آورد که بر اساس این اعلامیه، جز یک کشور همسایه، همۀ کشورها به شمول فدراسیون روسیه از این اجماع حمايت مي­کند.

در این پیام آمده است که روابط کابل و مسکو "مستقیم، سازنده و شفاف" بوده و از "جو سازی‌هایی که طی ابراز نظرهای افراد در فضای باز صورت می‌گیرد" متاثر نمی‌شود.

وضاحت در مورد روابط افغانستان و روسیه شاید اطمینان دهی به مقام‌های روس باشد که از بیانات چندین مقام افغان به شمول دو عضو ولسی جرگه و یک مقام ارشد پولیس مشخصاً شکایت کرده و ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای را به پخش "اتهامات عاری از حقیقت" در مورد حمایت روسیه از طالبان متهم کرده‌اند.

چندین مقام امریکایی به شمول جوزف ووتل، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی، روسیه را به فراهم آوری حمایت مالی و تجهیزات جنگی به طالبان متهم کرده اند.

مقام‌های روسی در گذشته داشتن تماس با گروه طالبان را تایید کرده بودند و آنرا روال عادی خوانده بودند. به گزارش رسانه های غربی، مسکو طالبان را نیروی کارا در مقابل گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان می پندارد.

این در حالی است که وزارت دفاع ملی افغانستان، گزارش رسانه ها را در مورد دیدار شماری از نظامیان روسی و پاکستانی از ساحات مرزی افغانستان، تایید کرده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، هفتۀ گذشته به خبرنگاران گفت که یک هیات نظامی روسیه هنگام سفر به پاکستان، یکجا با نظامیان پاکستانی از ساحۀ قبایلی میرانشاه در نزدیکی ولایت خوست دیدن کرده است.

به گزارش رسانه های غربی، مسکو طالبان را نیروی کارا در مقابل گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان می پندارد.

کابل در حالی به نحوۀ روابط خود با مسکو وضاحت می‌دهد که قرار است روز جمعه نشستی به اشتراک نمایندگان ۱۲ کشور – به شمول پاکستان، چین و ایران - برای بحث در مورد افغانستان در روسیه برگزار شود.

قرار است یکی از معینان وزارت خارجۀ افغانستان در این نشست شرکت کند. از ایالات متحده نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است، اما مقام‌های امریکایی گفته اندکه نمایندۀ امریکا در آن شرکت نخواهد کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG